e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: (0048) 12 683 10 13

 

Adres do korespondencji:

Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie
Wydział Turystyki i Rekreacji
Katedra Polityki Turystycznej
Zakład Ekonomii i Zarządzania

Al. Jana Pawła II 78
31-571 Kraków

 

EDUKACJA

Studia magisterskie ukończył w Akademii Ekonomicznej w Krakowie w 2004 r. broniąc (z wyróżnieniem) pracę z zakresu gospodarki turystycznej.

Studia doktoranckie w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie na Wydziale Wychowania Fizycznego i Sportu sfinalizował w 2011 r., broniąc (z wyróżnieniem) rozprawę doktorską podejmującą kwestię związków turystyki i kultury fizycznej rozpatrywanych z perspektywy preferencji nabywców wobec produktów turystycznych.

Posiada uprawnienia pilota wycieczek, przewodnika beskidzkiego, żeglarza jachtowego, instruktora sportu (dyscyplina szachy).

 

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE

Jego zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół ekonomiki i marketingu usług turystycznych oraz analizy związków występujących między turystyką i kulturą fizyczną, dokonywanej z wykorzystaniem podejść i metod wypracowanych i stosowanych w naukach ekonomicznych, w tym zwłaszcza w ekonomii – głównego nurtu, ale także poza nim – oraz w badaniach marketingowych.

 

DYDAKTYKA

Prowadzi zajęcia z zakresu ekonomii oraz marketingu na kierunkach „turystyka i rekreacja” (Wydział Turystyki i Rekreacji) oraz „sport” (Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu), a także na kursach realizowanych w ramach studiów podyplomowych realizowanych przez Centrum Edukacji Zawodowej AWF w Krakowie.

Prowadzi także obozy wędrowne dla studentów kierunku "turystyka i rekreacja" (Wydział Turystyki i Rekreacji).

 

PEŁNIONE FUNKCJE

W Akademii Wychowania Fizycznego pełni funkcję kierownika Zakładu Ekonomii i Zarządzania (w Katedrze Polityki Turystycznej) oraz jest członkiem Wydziałowego Zespołu ds. Nauki oraz Współpracy Krajowej i Zagranicznej na Wydziale Turystyki i Rekreacji.

Jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma naukowego „Folia Turistica” (11 punktów w ocenie MNiSW), w którym pełni role sekretarza redakcji oraz redaktora tematycznego w obszarze nauk ekonomicznych. Recenzował artykuły m.in. dla czasopisma naukowego „Tourism Management”, będącego jednym z kilku najbardziej prestiżowych i najwyżej punktowanych czasopism z zakresu turystyki na świecie.

Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Nauk Społecznych o Sporcie (PTNSS).

 

DOROBEK NAUKOWY

I. Monografie naukowe

  1. Szczechowicz B. 2012. Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego. Studium teoretyczno-empiryczne. Oficyna Wydawnicza "Łośgraf", Warszawa, ss. 288.

II. Rozdziały w monografiach naukowych i pracach zbiorowych

  1. Szczechowicz B. 2017. Czasopismo naukowe „Folia Turistica” w latach 1990-2015, [w:] "Antropologia turystyki. Wydawnictwo Jubileuszowe z okazji 40-lecia Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie", red. nauk. Sabina Owsianowska, Ryszard Winiarski, Seria Monografie nr 35, Wydawnictwo AWF, Kraków 2017, s. 57-73.
  2. Szczechowicz B. 2016. Sposoby i środki zaspokajania potrzeb uczestnictwa w turystyce kulturowej sportu w świetle analizy struktury przedmiotowej rynku, [w:] Kazimierczak M. (red.), "Inspiracje sportem w turystyce kulturowej", AWF w Poznaniu, Poznań, ss. 166-178.
  3. Szczechowicz B. 2015. Łączenie wartości turystyki i sportu w świetle analizy ofert rynkowych, [w:] Kazimierczak M. (red.), "Turystyka sportowa. Społeczno-kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju", AWF w Poznaniu, Poznań, ss. 41-54.
  4. Szczechowicz B. 2015. Identyfikacja wartości społecznych sportu przez badanie konsumenckich ocen i znaczeń imprez turystycznych - aspekty metodologiczne, [w:] Zowisło M., Kosiewicz J. (red.), "Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych", AWF w Krakowie, Monografie nr 28, Kraków, ss. 556-563.
  5. Szczechowicz B. 2014. Techniki współtworzenia wartości produktu turystycznego w świetle doświadczeń krajowych biur podróży. [w:] Gołembski G., Niezgoda A. (red.), "Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje", UE w Poznaniu, Poznań, ss. 88-98.
  6. Szczechowicz B. 2014. Dydaktyka marketingu branżowego w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. [w:] Czubała A., Hadrian P., Wiktor J.W. (red.), "Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce", PWE, Warszawa, ss. 715-722.
  7. Szczechowicz B. 2013. Poziom i zróżnicowanie cen usług noclegowych oferowanych przez schroniska górskie na terenie Karpat Polskich, Słowackich i Czeskich. [w:] Kantyka J. (red.), "Wellness jako forma kultury fizycznej i turystyki - aspekty zdrowotne i ekonomiczne", AWF w Katowicach, Katowice, ss. 221-255.
  8. Szczechowicz B. 2013. Komunikacja marketingowa jako czynnik popularyzacji turystyki usportowionej. [w:] Kazimierczak M., Kosiewicz J. (red.), "Sport i turystyka. Uwarunkowania historyczne i wyzwania współczesności", AWF w Poznaniu, Poznań, ss. 408-421.
  9. Szczechowicz B. 2011. Upowszechnianie turystyki górskiej w kontekście postaw krakowskich studentów wobec kultury fizycznej - rola instytucji ekonomicznych. [w:] Cybula P., Czyż M., Owsianowska S. (red.), "Góry - Człowiek - Turystyka. Księga jubileuszowa dedykowana prof. dr hab. Andrzejowi Matuszykowi w 75. rocznicę urodzin", WSTiE, Proksenia, Kraków, s. 283-296.
  10. Szczechowicz B. 2008. Zastosowanie teorii gier w analizie zachowań grup interesów w kwestii zrównoważonego rozwoju obszarów recepcji turystycznej. [w:] Gołembski G. (red.), "Nowe trendy rozwoju turystyki." Sulechów, s. 187-196.
  11. Szczechowicz B. 2008. Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego. [w:] Gaworecki W.W., Mroczyński Z. (red.), "Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia." Gdańsk, s. 213-222.
  12. Szczechowicz B. 2007. Sustainable development in the mountain areas - identification of source of conflict between interests of local communities and protection of nature. III International Seminar of Mountain Tourism: "Sustainable Tourism in the Montane Protected Areas. Building Partnership Between NGOs' and Managers of Protected Areas". Sucha Beskidzka 2007 (materiały konferencyjne).
  13. Szczechowicz B. 2006. Funkcjonowanie schronisk turystycznych jako przedsięwzięć komercyjnych. [w:] Rapacz A. (red.), „Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca”. Jelenia Góra, s. 134-142.
  14. Szczechowicz B. 2005. Student huts as a specific form of mountain refuge. II International Seminar of Mountain Tourism [w:] Dąbrowski P., Gregory R., Prochazka M. (red.), “Mountain Huts – Challenges for Tourists and Nature”. Seminar Report. Szklarska Poręba 2005, s. 27-28 (materiały konferencyjne).

III. Artykuły w czasopismach naukowych

  1. Szczechowicz B. 2017. Współtworzenie wartości produktu turystycznego z klientami przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z wykorzystaniem firmowych witryn WWW, "Folia Turistica", nr 42-2017, s. 103-123.
  2. Szczechowicz B. 2012. The importance of attributes related to physical activity for the tourism product's utility. [w:] "Journal of Sport & Tourism", Volume 18, Issue 3, p. 225-249.
  3. Szczechowicz B. 2012. Wykorzystanie koncepcji produktu w analizie związków turystyki i kultury fizycznej. [w:] "Turyzm/Tourism", nr 22, zeszyt 2, s. 23-32 (czasopismo dwujęzyczne, w angielskiej wersji językowej artykuł pt. Use of the Concept of 'Product' to analyze the Relationships between Tourism and Physical Culture jest opublikowany na stronach 21-29).
  4. Szczechowicz B. 2012. Uczestnictwo studentów w aktywnych formach turystyki. [w:] "Turystyka i Rekreacja", nr 9, s. 85-95.
  5. Szczechowicz B. 2011. Preferencje konsumentów wobec nasycenia imprez turystycznych elementami kultury fizycznej. [w:] "Marketing i Rynek", nr 4, PWE Warszawa, s. 33-38.
  6. Szczechowicz B. 2010. Znaczenie kultury fizycznej w ocenie wartości produktu turystycznego - perspektywa konsumenta. [w:] "Folia Turistica", nr 23, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków, s. 115-134.
  7. Szczechowicz B. 2010. Zrównoważony rozwój obszarów recepcji turystycznej - grupy interesów i źródła konfliktów. [w:] "Folia Turistica", nr 22, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków, s. 167-184.
  8. Szczechowicz B. 2009. Preferencje konsumentów produktów turystycznych wzbogaconych elementami kultury fizycznej - w świetle badań opinii krakowskich studentów. [w:] "Turystyka i Rekreacja", nr 5, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa, s. 99-110.
  9. Szczechowicz B. 2005. Planowanie zagospodarowania rejonów turystycznych według zasad zrównoważonego rozwoju gospodarczego (na przykładzie Bieszczadów). [w:] "Problemy turystyki", vol. XXVIII, nr 1-2, Instytut Turystyki, Warszawa, s. 21-37.

IV. Redakcja numerów czasopism naukowych

  1. Współredakcja numeru 35-2015 czasopisma naukowego „Folia Turistica”, numer zawierający artykuły o tematyce z zakresu nauk ekonomicznych (udział: 0,5; drugi redaktor: Jan Szumilak).
  2. Współredakcja numeru 33-2014 czasopisma naukowego „Folia Turistica”, numer anglojęzyczny (udział: 0,5; drugi redaktor: Wiesław Alejziak).

V. Projekty badawcze

  1. Badania statutowe, nr rej. 133/BS/KPT/2017 (2017). Analiza rynku usług kosmetycznych w Krakowie. Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Wiesław Alejziak, współautorzy: prof. nadzw. dr hab. Wiesław Alejziak, prof. nadzw. dr hab. Wanda Pilch, dr Anna Piotrowska, dr Małgorzata Kryczka, dr Bartosz Szczechowicz, dr Jerzy Raciborski, dr Stanisław Matusik.
  2. Grant promotorski MNiSW, nr rej. N N112 018636 (2009-2011): Rola kultury fizycznej w tworzeniu wartości produktu turystycznego (dyscyplina naukowa: Makro- i Mikroekonomia). Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Jan Szumilak, autor: mgr Bartosz Szczechowicz.
  3. Badania własne (2008-2009): Analiza preferencji studentów krakowskich szkół wyższych wobec produktów turystycznych realizujących funkcje kultury fizycznej. Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Jan Szumilak, autor: mgr Bartosz Szczechowicz.
  4. Badania statutowe (2007): Współczesne koncepcje i modele polityki turystycznej. Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Jan Szumilak, współautorzy: prof. nadzw. dr hab. Jan Szumilak, dr Wiesław Alejziak, mgr Tomasz Marciniec, mgr Bartosz Szczechowicz.

 

NAGRODY

Wyróżnienie Honorowe Rektora Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie z tytułu szczególnych osiągnięć w pracy organizacyjnej w roku 2014.


MATERIAŁY DLA STUDENTÓW