Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania (IPiZ) jest jednostką organizacyjną funkcjonującą w ramach Wydziału Turystyki i Rekreacji, której pracownicy prowadzą (na wszystkich kierunkach studiów realizowanych w AWF w Krakowie) zajęcia dydaktyczne z zakresu nauk ekonomicznych, nauk o zarządzaniu, nauk prawnych oraz informatyki i statystyki, a także realizują badania naukowe związane z ekonomicznymi, zarządczo-marketingowymi i prawnymi aspektami szeroko pojętej kultury fizycznej – tj. turystyki, rekreacji, rozrywki, sportu, kosmetologii itd.

  

Dyrektor 
dr hab. Wiesław Alejziak
prof. AWF

paw. IV/p. 317

poniedziałek 11.00 - 13.00
środa 14.15 - 16.00

tel. 12 683 10 77
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zastępca Dyrektora
dr Bartosz Szczechowicz

paw. IV/p. 308

wtorek 11.00 - 12.30
czwartek 9.30 - 11.00

tel. 12 683 10 13
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sekretariat
Marta Jamka

paw. IV/p. 204

poniedziałek - piątek 8:00-15:00

tel. 12 683 10 96
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zapraszamy na nasze pozostałe strony internetowe:

profil fb Instytutu Przedsiębiorczości i Zarządzania - są na nim publikowane informacje związane z bieżącą działalnością IPiZ oraz aktywnością jego pracowników.

grupa dyskusyjna fb oraz blog specjalności "E-turystyka" i "E-zarządzanie w turystyce i rekreacji" - są w nich publikowane informacje dotyczące wskazanych specjalności oraz wiadomości dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii w sferze turystyki i rekreacji.

profil fb Zakładu Prawa i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego - prezentuje informacje dotyczące prawnych aspektów szeroko pojętej kultury fizycznej.

profil fb pn. "Prawo turystyczne" - zawiera informacje nt. prawnych aspektów turystyki.


 

„Z życia Instytutu”

2024 

Kolejne wizyty studentów kierunku: Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką

W zeszłą środę podczas zajęć study tour studenci kierunku: Zarządzanie rekreacją i rozrywką udali się aż do 4 miejsc: do Teatru KTO, Ośrodka, Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Poczty Głównej, pustostanu na wystawę/widowisko POSTMAN - wyślij list inaczej, oraz na tereny naszej uczelni AWF Grzegórzki. Gospodarzem i prelegentem w dniu 20.03.24r. był Pan Aleksander Janicki, znany krakowski artysta intermedialny, performer, grafik, scenograf, kreator wielu eventów o charakterze medialnym oraz twórca Fundacji FUTURA KULTURA. Dzień pełen wrażeń studenci rozpoczęli od zwiedzania oraz krótkiej lekcji architektury w Teatrze KTO, następnie przeszli do CRICOTEKI, gdzie poznali tajniki pracy oraz realizacji celów założonych przez instytucję. Kolejnym przystankiem była wystawa Pana Aleksandra która wprawiła w niemałe zaskoczenie oraz pozwoliła na chwilę refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Ostatni na naszej liście znalazł się teren AWF na Grzegórzkach, gdzie udało się obejrzeć inspirujący spot, na którym pokazany został plan miejsca po rewitalizacji, studenci dostali również szansę podzielenia się własnym pomysłem zagospodarowania tego terenu w ramach pracy dodatkowej.

  

 

Wizyta studentów kierunku: Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką w Tauron Arena

Tauron Arena Kraków - wielofunkcyjna hala widowiskowo-sportowa to kolejne miejsce na mapie Krakowa które mieli okazje i przyjemność zobaczyć studenci kierunku Zarządzanie rekreacją i rozrywką w ramach zajęć study tour. W początkowej części zajęć studenci wysłuchali zajmującego wykładu o historii, projektach oraz planach związanych z rozwojem tego obiektu. Następnie udali się na zwiedzanie całego terenu, zaczynając od trybun, przez szatnie, strefy VIP kończąc na ogromnej płycie głównej Areny.  To wyjście pokazało, jak ważne jest świadome kształtowanie marki oraz maksymalne wykorzystanie możliwości jakie daje tak wspaniały obiekt.

   

    

 

Artykuł ze wskaźnikiem „5 years Impact Factor”  - 8,2 w „Journal of Travel & Tourism Marketing”

Miło nam poinformować, że w „czasopiśmie Journal of Travel & Tourism Marketing (Journal metrix: 5 years IF – 8,2) ukazał się artykuł pt. Sustainable development goals of Agenda 2030 in the declarations and aims of international tourism organisations, którego współautorem (oprócz profesorów: Jadwigi i Krzysztofa Berbeków, reprezentujących UEK i UJ) jest dr hab. Wiesław Alejziak, prof. AWF. Jest to artykuł o najwyższym wskaźniku 5 years IF, jaki kiedykolwiek opublikował pracownik naszego Wydziału, a także jedna z najwyżej punktowanych prac wśród wszystkich pracowników AWF Kraków. W artykule tym – po ponad 20 latach od wydania (z T. Marcińcem) książki Międzynarodowe Organizacje Turystyczne (dostępnej na stronie: https://wtir.awf.krakow.pl/attachments/article/135/W.%20Alejziak,%20T.%20Marciniec%20-%20Mi%C4%99dzynarodowe%20organizacje%20turystyczne%20-%20International%20Tourism%20Organizations.pdf) –  profesor Alejziak powrócił do problematyki roli i znaczenia organizacji międzynarodowych na współczesnym rynku turystycznym, koncentrując tym razem uwagę problematyce celów ich działalności w kontekście ONZ-owskiej Agendy „Przekształcamy nasz świat: Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju” (online: http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf). W badaniach zaprezentowanych we wspomnianym wyżej artykule przeanalizowano zapisy dotyczące deklaracji zapisanych w celach i misjach 187 międzynarodowych organizacji turystycznych w odniesieniu do 17 celów i 169 zadań zapisanych w tej najważniejszej uznawanej za jedną z najważniejszych deklaracji Organizacji Narodów Zjednoczonych, którą ratyfikowały wszystkie kraje świata. Artykuł jest dostępny w trybie OA (open access) na stronie: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10548408.2023.2239862


Wizyta studentów kierunku: Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką w Zarządzie Infrastruktury Sportowej w Krakowie

W środę 6 marca  studenci kierunku "Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką" mieli przyjemność uczestniczyć w specjalnie dla nich przygotowanym spotkaniu w Zarządzie Infrastuktury Sportowej w Krakowie. Studenci dowiedzieli się jak wygląda organizacja drugiego pod względem wielkości maratonu w Polsce oraz innych imprez sportowych. Następnie udali się do Domu Kultury S-ni Mieszkaniowej Kurdwanów Nowy, gdzie wysłuchali fascynującej historii tworzenia imprezy, którą jest Piknik na Kurdwanowie oraz działania i organizacji pracy domu kultury. 

  

 

 

Wizyta studyjna studentów II roku kierunku: Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką AWF Kraków na festiwalu i targach gier planszowych BookGame w Krakowie

W minionym tygodniu, w dniu 01.03.24r. w ramach przedmiotu: Organizacja Eventów – study tour mieliśmy przyjemność uczestniczyć w festiwalu i targach gier planszowych. Nasza fascynująca wycieczka rozpoczęła się od krótkiego wprowadzenia w świat sekretów działania i organizowania targów branżowych oraz konferencji. Pani prezes Targów w Krakowie Sp. z o.o wyjaśniła, jak wygląda organizacja takiego przedsięwzięcia oraz jak działa cała firma. Po tym interesującym spotkaniu mieliśmy okazję uczestniczyć w targach, wypróbować różnego rodzaju gry planszowe oraz porozmawiać z wystawcami o branży rozrywkowej, oraz poznać inspirujące osoby ze świata gier! 

 

 

 

Dni kariery (13 i 15 lutego 2024 r.)

W dniach  13 i 15 lutego 2024 r. na terenie naszej uczelni odbyły się Dni Kariery. W ich ramach odbyły się spotkania z przedsiębiorcami i organizacjami  rynku pracy związanego z kulturą, rekreacją, sportem i rozrywką. Organizatorem przedsięwzięcia był Zakład Coachingu i Innowacyjności z naszego Instytutu oraz Biuro Karier AWF.

 

 

Artykuł współautorstwa dra Bartosza Szczechowicza w czasopiśmie naukowym „BMC Sport Science, Medicine and Rehabilitation”

W styczniu 2024 r. w czasopiśmie „BMC Sport Science, Medicine and Rehabilitation” (MNiSW = 100 punktów, 2-year IF = 1.9, 5-year IF = 2.4) ukazał się artykuł pt. Recreational cycling provides greater satisfaction and flow in an immersive virtual environment than in real life, którego współautorem jest dr Bartosz Szczechowicz (Zakład Ekonomii i Zarządzania). Artykuł jest rezultatem badań przeprowadzonych w ramach podczas stażu naukowo-dydaktycznego realizowanego przez dra B. Szczechowicza wiosną 2023 r. w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. Artykuł jest dostępny w trybie OA (open access) na stronie: https://bmcsportsscimedrehabil.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13102-024-00818-4#Sec16.

 

Nowy numer czasopisma „Folia Turistica”

oraz artykuły mgra Pawła Stelmacha i dra Grzegorza Kromki

Ukazał się kolejny numer czasopisma naukowego "Folia Turistica" (61-2023), wydawanego na WTiR naszej Uczelni. Jest to numer tematyczny pt. "Tourism Policy: National, Regional and Local Perspective" (red. P. Zmyślony, H. Handszuh, W. Alejziak), wydany w języku angielskim.

W numerze znajdują się m.in. artykuły Pracowników Instytutu PiZ: mgr Paweł Stelmach (wraz z Klaudią Chwają i Kamilą Camoną) przygotowali artykuł pt. Functions of Bicycle Mobile Applications in the Aspect of Local and Regional Tourism and Recreational Policy – Amistad Case Study, natomiast dr Grzegorz Kromka przygotował artykuł pt. The Impact of Government Political Decisions on Access to Recreational Facilities During the COVID-19 Pandemic on the Leisure Preferences of Young People.

Cały numer jest dostępny na stronach internetowych czasopisma: http://www.folia-turistica.pl/ oraz https://foliaturistica.pl/.

 

 

Kolejny międzynarodowy podręcznik z zakresu turystyki 

z rozdziałem prof. Wiesława Alejziaka:

Miło nam poinformować, że właśnie ukazał się kolejny międzynarodowy podręcznik akademicki z zakresu turystyki. Tym razem jest to książka prezentująca aktualną wiedze na temat polityki i planowania turystycznego zatytułowana „Handbook on Tourism Planning”. W pracy tej, którą pod względem naukowym zredagował profesor Philip F. Xie z Uniwersytetu w Ohio (USA), znalazł się m.in. rozdział napisany przez prof. Wiesława Alejziaka zatytułowany Global risks and challenges of tourism planning. Podręcznik został wydany przez 200-punktowe wydawnictwo Edward Elgar Publishing i jest dostępny zarówno w wersji drukowanej jak i elektronicznej, chociaż niestety – jak w przypadku większości takich międzynarodowych projektów wydawniczych jest dosyć drogi (w aktualnej, promocyjnej cenie, kosztuje £ 198.00).

 

Według opisu wydawcy, ten „… aktualny i przystępny podręcznik, zawiera dokładny opis wzrostu, rozwoju i zmian w dziedzinie planowania turystyki w ostatnich dziesięcioleciach. Dzięki wkładowi interdyscyplinarnego i międzynarodowego grona najlepszych naukowców, bada krytyczne kwestie i wyzwania stojące przed współczesnym planowaniem turystyki. Obejmując badania na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym, poszczególne rozdziały książki analizują i formułują strategie planowania w różnych destynacjach, pokazując różne aspekty planowania turystycznego w oparciu o różne studia przypadków” [Online: https://www.e-elgar.com/shop/gbp/handbook-on-tourism-planning-9781803923581.html ].


 

„MANAGEMENT W ORGANIZACJACH CZASU WOLNEGO” –

nowy kierunek studiów drugiego stopnia w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie

 

„MANAGEMENT W ORGANIZACJACH CZASU WOLNEGO” to nowy kierunek studiów drugiego stopnia, który w roku akademickim 2024/2025 zostanie uruchomiony w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie na Wydziale Turystyki i Rekreacji. Są to studia o charakterze interdyscyplinarnym, dlatego zapraszamy szerokie grono absolwentów studiów pierwszego stopnia z różnych kierunków.

Branża czasu wolnego jest gałęzią dynamicznie rozwijającą się. Odważnie wykorzystuje zdobycze technologii i chętnie wdraża je i poszerza portfolio swojej oferty. W związku z tym wymaga ustawicznej aktualizacji, dostosowania form i narzędzi adekwatnych do preferencji i oczekiwań konsumentów rynku rozrywki i rekreacji. Przyszłość tej branży wymaga dynamicznych liderów grup społecznych, którzy w sposób kreatywny i odważny wprowadzają nowe rozwiązania oraz wyznaczają nowe kierunki rozwoju i trendy w sferze sportu, rekreacji, kultury oraz szeroko rozumianej rozrywki. Wymaga menadżerów – wizjonerów czasu wolnego, którzy umiejętnie i twórczo wykorzystują najnowsze narzędzia z zakresu zarządzania i marketingu, posiadają wiedzę i umiejętność poruszania się w przestrzeni wirtualnej oraz twórczego wykorzystania sztucznej inteligencji i nowych technologii informatycznych.

Odpowiedzią na powyższe zapotrzebowanie jest „MANAGEMENT W ORGANIZACJACH CZASU WOLNEGO” – innowacyjny kierunek o charakterze menadżerskim. To tu student rozwinie swoje pasje i umiejętności oraz uzyska kompetencje przyszłości.

Masz wizje – studiuj z nami. Studiuj nowocześnie, patrz perspektywicznie, zostań menadżerem. Wkrótce zaprezentowane zostaną szczegółowe informacje na temat nowego kierunku.

 


Dr Piotr Cybula członkiem komitetu naukowego czasopisma „International Journal of Travel, Tourism and Hospitality Law”

Pod koniec grudnia 2023 r. ukazał się pierwszy numer czasopisma pt. „International Journal of Travel, Tourism and Hospitality Law”. Jego redaktorem naczelnym jest Carlos Torres z Portugalii. Członkiem jego komitetu naukowego został dr Piotr Cybula z Zakładu Prawa i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego naszego Instytutu. Pierwszy numer czasopisma jest w całości dostępny: tutaj

 


 

 

 2023

"Tourism Policy: International and Global Perspective"

Ukazał się kolejny numer czasopisma naukowego "Folia Turistica" (60-2023), wydawanego na WTiR naszej Uczelni. Jest to numer tematyczny pt. "Tourism Policy: International and Global Perspective" (red. W. Alejziak, H. Handszuh, P. Zmyślony), wydany w języku angielskim. Numer dostępny jest na stronach internetowych naszego czasopisma: http://www.folia-turistica.pl/ oraz https://foliaturistica.pl/.


Dr Piotr Cybula na III Lubelskim Forum Turystyki

W dniach 4-5 października 2023 r. w Lublinie odbyło się III Lubelskie Forum Turystyki. Podczas drugiego dnia konferencji w g. 9.00-14.00 dr Piotr Cybula z Zakładu Prawa i Ochrony Dziedzictwa poprowadził warsztaty na temat: "Przestrzeganie przepisów ustawy o imprezach turystycznych, a także zasad uczciwej konkurencji i praw konsumenta". Więcej informacji o Forum: III Lubelskie Forum Turystyki.


Studenci Wydziału Turystyki i Rekreacji w finale Ogólnopolskich Akademickich Mistrzostw Menedżerskich!

Do eliminacji Mistrzostw Menedżerskich zorganizowanych przez firmę Revas przystąpiły 74 zespoły z 65 uczelni z całej Polski. Studenci przez ponad miesiąc sprawdzali swoją wiedzę z dziedziny biznesu i zarządzania grając w symulację Biuro podróży.  Do finału zakwalifikowało się 9 najlepszych zespołów, wśród których znalazł się zespół z naszej uczelni kierowany przez dr Małgorzatę Kryczkę (Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania, Wydział Turystyki i Rekreacji) w składzie: Adrian Szczypka, Marcin Zając i Kacper Tworzydło (studenci II roku TiR, specjalność E- Turystyka). Wielki finał odbył się 14.06.2023 roku w Krakowskim Parku Technologicznym. Drużyny rywalizowały o tytuł najlepszego wirtualnego menedżera podejmując decyzje biznesowe w rozszerzonej symulacji Agencji interaktywnej.

Nasza drużyna zajęła V miejsce w rankingu ogólnopolskim, a I w Małopolsce!!!

Gratulujemy!


Czterotomowe dzieło „Early Framers of Tourism Knowledge” prezentujące wkład 80 najwybitniejszych prekursorów badań nad turystyką w rozwój wiedzy na temat tego zjawiska

Nakładem wydawnictwa Taylor & Francis Routledge ukazały się trzy (z planowanych czterech) tomy dzieła „Early Framers of Tourism Knowledge”, zredagowane przez dwóch profesorów redaktorów czasopisma „Anatolia: An International Journal of Tourism & Hospitality Research” (Metin Kozak oraz Nazmi Kozak). Na razie ukazały się trzy tomy pracy, czwarty przewidziany jest do publikacji pod koniec czerwca 2023 roku. W czterech tomach książki znajdą się życiorysy zawodowe oraz charakterystyki wkładu w rozwój badań nad turystyką i rozpowszechnianie wiedzy naukowej i edukacji akademickiej 80 najwybitniejszych na świecie badaczy turystyki. W gronie tym znaleźli się tytułowi „wcześni twórcy” (prekursorzy) wiedzy o turystyce, którym to terminem określono badaczy, którzy mieli największy wpływ na kształtowanie się teorii i kanonów wiedzy na temat turystyki: zarówno w początkowym okresie rozwoju badań nad turystyką – takich jak. np. W. Hunziker, K. Krapf, J. Krippendorf, E. Cohen, J. Jafari, czy D. Mac Cannell, jak i bardziej współczesnych – jak J. Urry, R.W. Butler, D. Airey, G. Dann, J. Mazanec, J. Wall, A. Woodside).

Wśród tej prawdziwej światowej elity badaczy i teoretyków turystyki znalazł się jeden Polak, którym jest Profesor Krzysztof Przecławski. Jego biogram naukowy oraz charakterystykę wkładu w rozwój wiedzy o turystyce, w postaci obszernego rozdziału zamieszczonego w trzecim tomie książki, napisał dyrektor Instytutu Przedsiębiorczości i Zarządzania AWF w Krakowie – prof. Wiesław Alejziak.

Książka została opublikowana na podstawie artykułów opublikowanych wcześniej w czasopiśmie „Anatolia: An International Journal of Tourism & Hospitality Research”, gdzie przez kilkanaście lat prezentowano swoiste portrety naukowe wszystkich uwzględnionych w tym dziele mistrzów badań nad turystyką. Poniżej przedstawiono spisy treści trzech pierwszych tomów książki. Z wybranymi fragmentami tomu trzeciego (w tym z rozdziałem poświęconym Profesorowi K. Przecławskiemu) można zapoznać się pod linkiem: https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=H-m9EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT54&ots=Rthp7UDqe6&sig=sztkiVk-BNBoCjK9ylCLcGHikR4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.

“Early Framers of Tourism Knowledge, Volume I”

Table of Contents

Introduction: Early framers of tourism knowledge landscape - Metin Kozak and Nazmi Kozak

  1. David Airey: man with beard and burgundy trousers - Brian Wheeller
  2. David Harrison: anthropologist, sociologist, and raconteur - Stephen Pratt
  3. Dean MacCannell: towards an understanding of capitalism - Maximiliano E Korstanje
  4. Dennison Nash: a self-described outsider - Amy Savener
  5. Donald E. Hawkins: transferring knowledge into practice - Kristin M. Lamoureux
  6. Donald Getz: the symbiotic innovator - Joe Goldblatt
  7. Douglas C. Frechtling: promoting research excellence - Donald E. Hawkins
  8. Douglas G. Pearce: a pioneer who bridged disciplines, languages and territories - Christian Schott
  9. Eduardo Fayos-Solà: a life devoted to tourism - Aurora Pedro
  10. Egon Smeral: ground breaker in tourism economics - Haiyan Song
  11. Erik Cohen: the foundations of tourism studies - Scott A. Cohen
  12. The "Great Wall" in tourism research: Geoff Wall - Philip Feifan Xie
  13. Graham M.S. Dann: the peripatetic who was pushed and pulled - Jens Kr. Steen Jacobsen
  14. Three decades in heritage tourism: a tribute to Gregory Ashworth - John Tunbridge
  15. Hansruedi Müller: a passionate leisure and tourism researcher in the worlds of theory and practice - Monika Bandi Tanner
  16. Hasan Olalı: pioneer of tourism education and research in Turkey - Nazmi Kozak
  17. Hasan Zafer Dogan: understanding tourism from a wider perspective - Hacer Harlak
  18. Huimin (Grace) Gu: a key academic in China’s hospitality industry- Chris Ryan and Yu Wang
  19. Jafar Jafari: the platform builder - Honggen Xiao
  20. A portrait of John Crompton's career: running a marathon at quarter mile pace - James F. Petrick

 

“Early Framers of Tourism Knowledge, Volume II”

Table of Contents

Introduction: Early framers of tourism knowledge landscape - Metin Kozak and Nazmi Kozak

  1. Abraham Pizam: an academic visionary and entrepreneur - Arie Reichel
  2. Abdul Kadir Haji Din: an academic biography - Ghazali Musa
  3. Arthur John Burkart: pioneer scholar in tourism studies - Victor T.C. Middleton
  4. Allan M. Williams: a life course perspective - Gareth Shaw
  5. Alastair Morrison: people, partnerships, packaging, and programming (4Ps to success) - Svetlana Stepchenkova
  6. Moving ahead while standing still: a tribute to Arch G. Woodside - John C. Crotts
  7. Arie Reichel: pioneer, mentor, and leader - Natan Uriely
  8. Bihu (Tiger) Wu: the tourism scholar ironman of China - Mimi Li and Alastair M. Morrison
  9. Bob McKercher: serendipity, passion and a commitment to excellence - David C. W. Chin
  10. Boris Vukonić: symbiosis of symmetry and balance - Nevenka Čavlek
  11. Brent Ritchie: one of the truly great pioneering researchers in tourism - Simon Hudson
  12. Brian Archer: the multiplier man - David Airey
  13. Carminda Cavaco: pioneer of tourism studies in Portugal - João Sarmento and Ana Inácio
  14. A portrait of Carson L. Jenkins - Roy C. Wood
  15. Cathy H.C. Hsu: a role model - Xiang (Robert) Li
  16. Charles R. (Chuck) Goeldner: a profile of service and contribution to the tourism research community - Richard R. Perdue
  17. Chris Cooper: a quit, gentle and humble person - Noel Scott
  18. Clare Gunn: pioneer, maverick and "founding father" of academic tourism in the USA -John L. Crompton
  19. Claude Kaspar: a life devoted to tourism and transport – moving theory into practice - Norbert Vanhove
  20. Daniel R. Fesenmaier: an accidental, colourful and quintessential scholar - Dan Wang and Bing Pan

 

“Early Framers of Tourism Knowledge, Volume III”

Table of Contents

Introduction: Early Framers of Tourism Knowledge Landscape - Metin Kozak and Nazmi Kozak

  1. John Fletcher: from Bangor to Bournemouth … via the South Pacific - Alan Fyall
  2. John Urry: harbinger of the death of distance - Keith Hollinshead
  3. The diamond professor: Josef Mazanec - Sara Dolnicar
  4. Data meet a network energizer: Joseph T. O'Leary - Xinran Y. Lehto
  5. Jost Krippendorf: a life devoted to the study of the psychology of tourism - Korstanje MaximilianoE
  6. Julio Aramberri: a sociological review of tourism studies - Agustin Santana-Talavera
  7. Kaye Kye-Sung Chon: a source of inspiration for many generations to come - Basak Denizci–Guillet
  8. Klaus Weiermair: an innovator crossing boundaries - Mike Peters
  9. Larry Dwyer: tourism economist, tourist economist - Peter Forsyth
  10. Krzysztof Przeclawski: sociology, philosophy and the ethics of tourism – Wieslaw Alejziak
  1. Kurt Krapf: a prominent and inspiring scholar in scientific tourism - Tunay Akoglu
  2. Marie-Françoise Lanfant and her contribution to the sociology of tourism - Graham M.S. Dann and Giuli Liebman Parrinello
  3. Mario Carlos Beni: first tourism professor in Brazil - Alexandre Panosso Netto
  4. Michael Olsen: an early pioneer of hospitality education - Prakash Chathoth and Kaye Chon
  5. Myriam Jansen-Verbeke: specialised in urban geography and tourism - Dominique Vanneste
  6. Muzaffer Uysal: a great scholar and a true gentleman - M. Joseph Sirgy
  7. Whole tourism systems: an academic portrait of Neil Leiper - Elisa Backer and Nerilee Hing
  8. Norbert Vanhove: a life dedicated to AIEST and TRC - Harald Pechlaner
  9. Olivier Baron Vanneste: tourism research in function of economic development - Norbert Vanhove
  10. Paul Bernecker: Austrian pioneer of the study of tourism - Josef A. Mazanec


Obecność pracowników Instytutu na Światowym Kongresie Kopernikańskim

W dniach 24-26 maja 2023 r. odbył się w Krakowie Światowy Kongres Kopernikański. Uczestniczyło w nim trzech Pracowników naszego Instytutu: dr hab. Wiesław Alejziak, prof. AWF (panel filozoficzny), dr Stanisław Matusik (panel ekonomiczny), mgr Witold Zych (panel finansowy).


[fot. S. Matusik, 26.05.2023 r.]


Jesteśmy w finale Akademickich Mistrzostw Menedżerskich!

Zakończyły się eliminacje do konkursu Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie. W rozgrywkach online wzięły udział 74 zespoły z 65 uczelni. Drużyny od ponad miesiąca rywalizowały ze sobą o to, które wirtualne Biuro podróży osiągnie najlepszy wynik.

Nasz zespół składający się ze studentów specjalności E-turystyka (II rok Turystyka i Rekreacja): Adrian Szczypka, Kacper Tworzydło i Marcin Zając, pod kierunkiem dr Małgorzaty Kryczki z Instytutu Przedsiębiorczości i Zarządzania (WTiR) wywalczył udział w rozgrywce finałowej.

Finał odbędzie się 14 czerwca 2023r. w Krakowskim Parku Technologicznym.

Szczegóły: Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie

Staż naukowo-dydaktyczny dra Bartosza Szczechowicza

w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach

Dr Bartosz Szczechowicz (Zakład Ekonomii i Zarządzania) w okresie 01.03-31.05.2023 r. realizował staż naukowo-dydaktyczny w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach – Uczelni z najwyższą kategorią naukową, tj. A+, w dyscyplinie nauk o kulturze fizycznej. Celem stażu było podniesienie kompetencji naukowych, dydaktycznych oraz organizacyjnych stażysty.

Dr Szczechowicz w ramach stażu uczestniczył w licznych przedsięwzięciach, w tym m.in. brał udział w spotkaniach oraz zebraniach naukowych, a także w publicznej obronie pracy doktorskiej; poznawał sposób organizacji „Pracowni Badań Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej AWF Katowice” oraz możliwości jej wykorzystania dla celów badawczych i dydaktycznych; wymieniał doświadczenia w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod i technik kształcenia; zaznajamiał się z wdrażanymi w Uczelni rozwiązaniami w zakresie działalności promocyjnej, organizacji pracy, wspierania działalności naukowej pracowników, finansowania publikacji naukowych, organizacji działalności kół naukowych itd.

Wszystkie te działania znalazły finalizację w ramach wielomiesięcznych działań kilkuosobowego zespołu badawczego, związanych z realizacją oryginalnego projektu, który był ukierunkowany na identyfikację szeroko pojętych doświadczeń ludzi młodych wynikających z podejmowania rekreacyjnej aktywności fizycznej w rzeczywistości realnej (Real Life) oraz immersyjnej i nieimmersyjnej rzeczywistości wirtualnej (Virtual Reality). Badania empiryczne związane z projektem były realizowane w „Pracowni Badań Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej AWF Katowice”, a ich rezultaty zostaną wkrótce opublikowane w kilku artykułach naukowych.

 


Wykład Pani Pauliny Pastuszak na temat „PERSONAL BRAND W BRANŻY BEAUTY … I NIE TYLKO” dla studentów kierunku Kosmetologia

Czy inspiracja i motywacja są motorami napędowymi naszych działań zawodowych? Zdecydowanie tak! I właśnie dlatego, w ramach wskazywania nietypowych ścieżek rozwoju kariery, w piątkowy poranek 12 maja, Pani Paulina Pastuszak - międzynarodowy ekspert i edukator (prowadziła szkolenia w 23 krajach świata, dodajmy że jest także magistrem turystyki i rekreacji, która studia na tym kierunku kończyła w krakowskiej AWF) – wygłosiła gościnnie wykład poświęcony wzmacnianiu marki osobistej przy użyciu social mediów. Wykład został zrealizowany w ramach przedmiotu „Rynek usług kosmetologii”, który prowadzi prof. Wiesław Alejziak, który był pomysłodawcą i inicjatorem  tego wydarzenia.

Można zapytać: Czy nie za wcześnie na poruszanie tego typu zagadnień? Skoro na sali wykładowej miejsca zajmują studenci? Ależ skąd! To wręcz ostatni dzwonek, aby w sposób świadomy, zaplanowany i konsekwentny wzmacniać swoją markę osobistą i budować pozycję na rynku pracy… i w otoczeniu konkurencyjnym. W czasie niemal trzygodzinnego spotkania studentki zgłębiały podstawy zagadnień takich jak USP (Unique Selling Proposition), Reason to Believe czy kreatywny framework swoich aktywności. Pani Paulina Pastuszak - jako biegła sądowa z zakresu stylizacji paznokci, zwyciężczyni konkursu Bizneswoman Roku, profilerka behawioralna, podcasterka, trenerka biznesu, doktorantka i edukatorka szkoląca z zakresu pielęgnacji dłoni na pięciu kontynentach - opowiedziała też o swoich początkach w branży Beauty, obsłudze trudnego klienta i możliwych formach współpracy influencerskiej w branży usług kosmetycznych. Bo co jest przepiękne w obszarze usług kosmetycznych? Ich interdyscyplinarność i możliwość nieustannego rozwoju!


II Instytutowe Seminarium Naukowe  organizowane przez Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania AWF w Krakowie

Z początkiem 2023 r. w AWF w Krakowie zapoczątkowany został, z inicjatywy władz Uczelni, cykl comiesięcznych spotkań pn. Instytutowe Seminaria Naukowe (ISN). Ich ideą jest m.in. stworzenie (w środowisku pracowników, doktorantów i studentów) przestrzeni do dyskusji oraz współpracy naukowej, w szczególności w wymiarze międzyinstytutowym. Organizatorem II ISN, które odbyło się 27.04.2023 r., był Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania.

Na program Seminarium złożył się „dzień otwarty” funkcjonującego przy IPiZ „Laboratorium Informatyki i Symulacji Menadżerskich” oraz obrady przeprowadzone w Sali Rady Wydziału. Te ostatnie – uroczyście otwarte przez Dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Panią dr hab. Ewę Roszkowską, prof. AWF – w części zasadniczej obejmowały 10 wystąpień o charakterze referatów. Zostały one wygłoszone przez pracowników wszystkich czterech Zakładów składających się na IPiZ, a także przez studentów reprezentujących prężnie działające przy IPiZ koła naukowe „Azymut” oraz „KARO”. Ogół wystąpień (ich tytuły przedstawiono na poniższej grafice) można ująć w trzy następujące bloki:

  • referat wprowadzający, przedstawiający ogólną charakterystykę działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej IPiZ;
  • 5 referatów prezentujących założenia oraz wyniki realizowanych w ostatnim czasie w IPiZ wybranych projektów naukowych zespołowych i indywidualnych, m.in. związanych z niedawno zakończonymi oraz będącymi w toku postępowaniami awansowymi;
  • 4 referaty prezentujące wdrożone w IPiZ innowacje dydaktyczne oraz efekty aktywnej współpracy ze studentami oraz otoczeniem społeczno-biznesowym.

Seminarium, w opinii uczestników, okazało się spotkaniem niezwykle wartościowym. Nie tylko pozwoliło zebrać i przedstawić rzeczywisty, namacalny efekt szeroko zakrojonych, zróżnicowanych działań IPiZ podejmowanych na polu nauki oraz dydaktyki, ale także poddać go krytycznej oraz konstruktywnej ocenie. Wszystko to sprawi – w co wierzymy – że w kolejnych latach owoce działań IPiZ będą jeszcze bardziej satysfakcjonujące.


Artykuł prof. W. Alejziaka w prestiżowym czasopiśmie „EuroScientist”

Miło nam poinformować, że w prestiżowym i opiniotwórczym czasopiśmie „EuroScientist” ukazał się właśnie artykuł prof. Wiesława Alejziaka na temat mistrzostwa i mentoringu w nauce, a także typów mistrzów naukowych i ich znaczenia we współczesnej nauce i edukacji akademickiej („Mastery and Mentoring in Science: Type of Academic Mentors (‘Scientific Masters’) and its Meaning in Modern Science and Academic Education).

Z pracą można zapoznać się pod linkiem: https://www.euroscientist.com/mastery-and-mentoring-in-science-type-of-academic-mentors-scientific-masters-and-its-meaning-in-modern-science-and-academic-education/.

Czasopismo „EuroScientist” (www.euroscientist.com) jest oficjalnym organem jednej z najważniejszych międzynarodowych organizacji naukowych, jaką jest stowarzyszenie „EuroScience” (https://www.euroscience.org/), czyli europejskie stowarzyszenie na rzecz rozwoju nauki i technologii. Organizacja powstała w 1997 roku w Strasburgu (gdzie jest też jej siedziba) z inicjatywy Komisji Europejskiej (https://commission.europa.eu/index_en) oraz Europejskiej Fundacji Nauki (https://www.esf.org/). Jednym z najważniejszych osiągnięć organizacji jest opracowanie Europejskiej Karty Naukowca” („The European Charter for Researchers”) oraz wielu innych ważnych dokumentów dotyczących funkcjonowania nauki.


Wizyta studentów II roku ZRiR w Małopolskim Instytucie Kultury

Małopolski Instytut Kultury - to miejsce, w którym 20 kwietnia spędziliśmy miło czas oraz kreatywnie uczestniczyliśmy w warsztatach, ale o nich potem... 🙂. W sali czekały na nas dwie sympatyczne panie - Iza i Marta, które opowiadały nam czym się zajmują, jak funkcjonuje małopolska instytucja oraz jakie wydarzenia organizują i tradycyjnie zachęcały do podjęcia praktyk studenckich w MIKU-u. Na początku wspomniały o Małopolskich Dniach Dziedzictwa Kulturowego, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Przy okazji tego wątku poruszyły tematy związane z budżetem na te wydarzenia, jak również o finansowym funkcjonowaniu ośrodków kultury. Głównym punktem naszego spotkania były przeprowadzone przez Panią Izę oraz Panią Martę warsztaty, na których mogliśmy wykazać się kreatywnością i zmysłem organizacyjnym. Naszym zadaniem było stworzenie w ośmiu punktach kluczowych elementów niezbędnych w procesie przygotowania eventu w oparciu o dane nam materiały. Nasze spotkanie zakończyło się krótkim filmikiem promującym Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego i rozdaniem certyfikatów uczestnictwa w warsztatach

Autor: Starosta II roku ZRiR 


"Spacer dwa teatry", czyli wizyta studentów II roku w Cricotece i Teatrze K.T.O

"Spacer dwa teatry" - to nazwa naszego ostatniego wyjścia, które odbyło się 30.03.2023 roku w ramach zajęć z Organizacji Eventów - Study Tour. Nieco różniło się ono od pozostałych, ponieważ - jak zapowiadaliśmy w naszym ostatnim wpisie - czas spędziliśmy w miłym towarzystwie znanego artysty Alka Janickiego. Pierwszym miejscem do jakiego się udaliśmy był Teatr Cricoteka, w którym znajduje się Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora. Cricoteka zajmuje się obecnie organizacją wystaw, spektakli, koncertów, warsztatów oraz spotkań, wydaje też wydawnictwa dedykowane sztuce Kantora.

Następnie, po krótkiej przerwie na lody udaliśmy się do Teatru K.T.O, po którym spacerowaliśmy wraz z Panem Alkiem Janickim, a On opowiadał nam o ciekawych wydarzeniach jakie miały tam miejsce. W swoje opowieści wplatał również wątki, w których mówił na czym polega jego praca i dlaczego jest to takie fascynujące. Na koniec mieliśmy przyjemność obejrzeć krótkie nagranie z przedstawienia w Jego wykonaniu. Naszym głównym zadaniem tego dnia było stworzenie planu do wydarzenia, jakie organizuje Pan Alek Janicki - streaming w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem tła wojny na Ukrainie. Nasze projekty będą brane pod uwagę. :)

Podsumowanie naszego spaceru można określić jako metafora życia, ponieważ Artysta przez całe spotkanie trafie porównywał dane elementy sztuki do życia codziennego.

Autor: Starosta II roku ZRiR 


Wizyta studentów II roku w Zarządzie Infrastruktury Sportowej w Krakowie oraz w Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej na Kurdwanowie

Czwartkowe wyjścia, podobnie jak nasze studenckie czwartki powoli na stałe wpisują się w naszą cotygodniową tradycję. Ostatnio - 23.03.2023 r. - z wizytą zawitaliśmy do Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie, który najbardziej kojarzony jest z Cracovia Maraton. Grono pracowników oraz kierowników poszczególnych działów opowiedziało nam po krótce o obowiązkach, jakie do nich należą podczas organizacji danej imprezy. Dowiedzieliśmy się jak przebiega proces sponsoringu i pozyskania dofinansowań na krakowskie wydarzenia oraz w jaki sposób najskuteczniej jest przeprowadzać reklamę i promocję imprezy, aby dotarła ona do jak największej liczby odbiorców. Nie zabrakło również wiedzy w pigułce, którą zapewne większość z nas była zainteresowana najbardziej. Mowa tutaj oczywiście o całym procesie zorganizowania eventu i omówienia krok po kroku tego, jak taki projekt poprowadzić od początku do końca, aby się odbył i - co najważniejsze - miał pozytywny wpływ na odbiorców. Organizatorzy podkreślali, iż w imprezach przez nich przygotowywanych zależy im na tym, aby uczestnicy dobrze wspominali event, dlatego za każdym razem starają się zapewnić im atrakcyjne podarunki i zadbać o ich komfort pod każdym względem.

Tego dnia jednak na tym spotkaniu się nie zakończyło nasze wyjście. Chwilę później udaliśmy się w odwiedziny do Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej na Kurdwanowie. Tam miło zostaliśmy przyjęci przez dyrektora, który na wstępie zaprosił nas do obejrzenia krótkiego filmu przedstawiającego historię Kurdwanowa. Następnie w formie quizu odpowiadaliśmy na zadane nam pytania. W drugiej części naszego spotkania pan Dyrektor opowiedział nam czym na co dzień zajmuje się Dom Kultury, jakie są ich sposoby na zachęcanie młodych i starszych osób do uczestnictwa w rozrywce i rekreacji oraz co jest ich największą bolączką. 

 Autor: Starosta II roku ZRiR

 


Wizyta studentów II roku Zarządzania Rekreacją i Rozrywką w Komitecie Igrzysk Europejskich

Po krótkiej dwutygodniowej przerwie dziś - 16.03.2023 roku - ponownie udaliśmy się z wizytą w ramach naszych zajęć z Organizacji Eventów. Tym razem zgłębiliśmy temat zbliżających się Igrzysk Europejskich, które zaplanowane są na czerwiec tego roku. Odwiedziliśmy zarząd pracujący nad organizacją wydarzenia, który po krótce przedstawił każdy z działów, opowiadając o tym, czym się zajmują i z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć. Przy okazji dowiedzieliśmy się wielu cennych informacji na temat wolontariatu, których udzieliła nam Pani Berenika Baranowska, odpowiedzialna za funkcjonowanie tego pionu. Jednocześnie zachęcała do wzięcia udziału w igrzyskach w roli wolontariusza, co dla nas miałoby być również okazją do odbycia praktyk studenckich w ramach naszego kierunku. Przekonywała, że większość pracowników zarządu IE to właśnie osoby, które swoją przygodę z branżą eventową rozpoczynały właśnie od pełnienia wolontariatu. Dziś zajmują oni wysokie stanowiska, m.in. dyrektorów i menagerów, co było dla nas dodatkową motywacją, aby zaangażować się w to wydarzenie. 
Cieszymy się, że po raz kolejny mogliśmy "wejść" do środka projektu, który tak prężnie działa na wielu płaszczyznach, a tym samym poznać techniki i sposoby zarządzania tak wielkim eventem, który - jak mówili pracownicy - ma być największą imprezą w Polsce.

Autor: Starosta II roku ZRiR


Studentki specjalności "e-turystyka" na Międzynarodowych Targach Turystycznych w Warszawie

16.03.2023 r. studentki II roku Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF Kraków Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie kierunku "turystyka i rekreacja" specjalności "e-turystyka" Patrycja Maliszkiewicz, Klaudia Rusin i Aleksandra Tatoń, na zaproszenie i korzystając z biletów przekazanych przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP (SGURP) (za które bardzo dziękujemy) uczestniczyły w pierwszej edycji ITTF Warsaw - Międzynarodowych Targów Turystycznych, jednego z najważniejszych wydarzeń B2B skierowanych do branży turystycznej, które odbywało się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Studentki uczestniczyły w konferencji branżowej pt. "Cyfryzacja w branży turystycznej. Czy turystyka podąży drogą e-commerce i będzie w pełni online?", w ramach której wysłuchały wystąpień: Justyny Skorupskiej (e-Izba, Accenture Song), Jakuba Biczkowskiego (Chief E-Commerce Officer, wakacje.pl), Mateusza Kurowskiego (Manager produktów e-commerce, mBank), Agnieszki Kukałowicz (co-Funder, CEO, Qtravel.AI) oraz panelu dyskusyjnego na temat obszarów cyfryzacji w turystyce.

Podczas konferencji przedstawiono sytuację biur podróży w obliczu transformacji cyfrowej, sposoby na pozyskanie klienta oraz większą możliwość personalizacji wycieczek z wykorzystaniem technologii. Wymogiem podstawowym dla przedsiębiorstw turystycznych jest dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych. Istotne są również różnice między poszczególnymi pokoleniami, korzystającymi z internetowych biur podróży. W ramach panelu dyskusyjnego rozważano możliwości internetyzacji turystyki oraz wykorzystania sztucznej inteligencji dla jej rozwoju.

Po konferencji studentki odwiedziły część wystawienniczą targów, gdzie w szczególności na stoisku SGURP spotkały się z kierowniczką biura stowarzyszenia, Panią Iwoną Drozd, oraz Zuzanną Długosz, koordynatorką projektu „Wsparcie działalności MŚP z branży turystyki oraz zwiększenie rozpoznawalności Małopolski jako turystycznej marki gospodarczej” zw. Tu Małopolska współfinansowanego w ramach RPO Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 z EFRR, realizowanego przez Fundację Rozwoju Regionów (lider) oraz SGURP (partner).

Oto jak studentki podsumowały udział w targach: Z całych targów poza darmowymi fantami wyniosłyśmy ogrom wiedzy i kontakty, które przydadzą się nam w dalszym rozwoju naszej kariery zawodowej. Patrycja, Klaudia i Ola dziękujemy za przyjęcie zaproszenia i wzięcie udziału w wydarzeniu!


Spotkanie "Cyfrowe ścieżki kulturowe w turystyce i rekreacji" z cyklu "Technologia w turystyce i rekreacji na AWF Kraków"

13 marca 2023 r. odbyło się kilkunaste wydarzenie z cyklu spotkań naukowo-branżowych "Technologia w turystyce i rekreacji na AWF Kraków", a poprowadziła je prezes Fundacji Mapa Pasji Anna Jarzębska. Uczestnicy zostali zapoznani z efektami międzynarodowego projektu "Digital Routes" oraz ogólnopolskim programem "Questy - Wyprawy Odkrywców". W ramach projektu Digital Routes - cyfrowe ścieżki kulturowe  / http://digitalroutes.4learning.eu Fundacja Pasji wypracowała ciekawe

narzędzia dotyczące tworzenia kulturowych tras turystycznych. Celem projektu był rozwój przedsiębiorczości społecznej i kompetencji cyfrowych wśród młodych ludzi, dzięki połączeniu nowoczesnych technologii i lokalnego dziedzictwa kulturowego. Na spotkaniu zostały przedstawione także informacje o ekomuzeach, szlakach Greenways i wioskach tematycznych. W spotkaniu wzięła udział Pani doktor Grażyna Bilik z Zakładu Filozofii i Socjologii Instytutu Turystyki AWF Kraków oraz liczni studenci z kierunków "turystyka przygodowa", "turystyka i rekreacja" i "zarządzanie rekreacją i rozrywką". Uczestnicy otrzymali różne materiały, głównie questy. Spotkanie pokazało jak w twórczy sposób łączyć tradycję i dziedzictwo kulturowe z nowoczesnymi formami jego udostępniania, w tym z wykorzystaniem technologii. Dziękujemy Fundacji Mapa Pasji za zainicjowanie wydarzenia i jego wspólną organizację wraz Sekcją E-turystyki Studenckiego Koła Naukowego Azymut.

 


Spotkanie mgra Pawła Stelmacha z uczniami LO Rymanów

9 marca 2023 r. w Auli im. Marka Góry w Zespole Szkoł Publicznych w Rymanowie miało miejsce spotkanie mgra Pawła Stelmacha z uczniami klas trzecich i czwartych Liceum Ogólnokształcącego. W ramach niego zostały przedstawione propozycje kształcenia na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie ze szczególnym uwzględnieniem kierunków studiów realizowanych na Wydziale Turystyki i Rekreacji. Chętnych do zapoznania się ze szczegółami na ten temat zapraszamy na Dzień Otwarty AWF Kraków 30.03.2023 oraz na https://esr.awf.krakow.pl/ i https://www.facebook.com/AWFwKrakowie/videos. Uczniowie LO Rymanów zostali również zachęceni do realizacji wspólnych projektów z AWF Kraków, które dotyczą w szczególności:
1. zakresu wykorzystania technologii w hotelach położonych na terenie gminy Rymanów;
2. perspektyw rozwoju sieci uzdrowisk w województwie podkarpackim na przykładzie Rudawki Rymanowskiej (miejscowości na terenie gminy Rymanów) i innych gmin posiadających potencjał naturalnych surowców leczniczych;
3. uczestnictwa w Olimpiadzie Wiedzy o Turystyce.
Projekty te zostały zainicjowane już przed tym spotkaniem dzięki otwartości na współpracę dyrekcji rymanowskiego LO, nauczyciela geografii tego LO - znakomitego kartografa i onomastyka karpackiego - dra Wojciecha Krukara oraz chętnych uczniów liceum.

Na stronie szkoły ukazała się następująca relacja z wydarzenia:
W dniu 09.03.2023 odbyło się spotkanie klas III i IV LO z panem mgr Pawłem Stelmachem, wykładowcą Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, na Wydziale Turystyki i Rekreacji.
Pan Paweł opowiedział naszym uczniom o swojej pasji, jaką jest turystyka oraz o pracy ze studentami na uczelni. Uczniowie mogli przekonać się, że można łączyć pasję z pracą. Pan Paweł zaproponował również naszym uczniom współpracę przy realizowaniu wspólnych projektów.
Dziękujemy za owocne spotkanie oraz cieszymy się z możliwości dalszej współpracy.

Bardzo dziękujemy Dyrekcji ZSP Rymanów w osobie Pani dr Beaty Suwały-Szczechowskiej oraz Pani mgr Urszuli Smereckiej za umożliwienie realizacji wydarzenia i pozostajemy z nadzieją na dalszą współpracę, która z pewnością będzie miała miejsce dzięki powiększeniu się grona zainteresowanych uczniów w wyniku spotkania!


Właściciel hotelu Mercure Krynica**** na zajęciach studentów specjalności "e-turystyka"

7 marca 2023 r. na zajęciach specjalności "e-turystyka" pojawił się niezwykły gość, by spotkać się ze studentami specjalności "e-turystyka" oraz studentami z Koła Naukowego Azymut. Mowa o Panu Konradzie Motylu, General Manager Hotelu Mercure Krynica****, który wziął udział w projekcie naukowym "Zakres wykorzystania technologii w hotelach", realizowanym przez Zespół Sekcji E-turystyki Studenckiego Koła Naukowego Azymut, a ponadto był tak miły, że przyjął zaproszenie do odwiedzin naszej Uczelni i w interakcji ze studentami współprowadził ćwiczenia z przedmiotu "E-rynek turystyczny jako środowisko funkcjonowania uczestników e-rynku turystycznego". Na co dzień jako właściciel z powodzeniem prowadzi hotel od 23 lat, najpierw w latach 2000-2013 jako Hotel Motyl, a od 10 lat w ramach sieci Accor https://www.mercurekrynica.pl/, i wykazał się niezwykłą wprost otwartością na współpracę z naszą Uczelnią. Jego wypowiedzi były niezwykle ciekawe i przykuły uwagę studentów, o czym przeczytamy w zamieszczonej poniżej relacji jednego z nich i zobaczymy na poniższych zdjęciach. Dziękujemy Panie Konradzie!!!

Spotkanie w relacji studenta Pawła Rąpały: 7.03.2023 - ten dzień na pewno na długo zapadnie w pamięci studentom II roku Turystyki i Rekreacji o specjalności "e - turystyka", za sprawą wyjątkowego spotkania z General Manager'em HOTEL MERCURE KRYNICA ZDRÓJ RESORT & SPA**** - Panem Konradem Motylem w ramach przedmiotu "e - rynek jako środowisko funkcjonowania uczestników rynku turystycznego". Spotkanie to miało na celu przybliżenie nam tematu technologii wykorzystywanych w hotelu. Kolejne nudne spotkanie? Nic z tych rzeczy! Merytoryka, cenna wiedza a przede wszystkim skonfrontowanie się z zadawanymi przed studentów pytaniami oraz wspólna wymiana doświadczeń - wszystko to, zostało nam zagwarantowane na najwyższym poziomie i będzie to na pewno cenna lekcja na przyszłość, za co jeszcze raz dziękujemy.


Studenci kierunku Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką z wizytą w studio filmowym Alvernia Planet

Kolejnym punktem na naszej liście, które odwiedziliśmy w ramach zajęć Organizacja eventów - study tour była wizyta w studio filmowym Alvernia Planet, która odbyła się 2 marca 2023 r. Miejsce to było absolutnie spektakularne i oryginalne pod każdym względem. Dużą uwagę przykuwa wygląd architektoniczny budynku. Ogromne kapsuły, które swoim kształtem przypominały planety wyłaniające się spod powierzchni ziemi, natomiast ich wnętrze to absolutna inspiracja światem obcych. Wszystko to robiło na nas duże wrażenie. Wraz z Panią Prezes Alverni, która była naszym przewodnikiem tego dnia, udaliśmy się w krótką podróż po wszystkich zakamarkach budynku. Byliśmy do tego stopnia ciekawi, że chcieliśmy wejść dosłownie wszędzie, natomiast Pani Prezes głośno zakomunikowała nam: "Tam nie! Tam ludzie pracują..." 😉 Podczas spaceru po kapsułach dowiedzieliśmy się jakie produkcje filmowe były realizowane w studio, jak wygląda proces przygotowania planu filmowego i jak długo on trwa, jak przebiegają nagrywki do kręcenia danych scen, jak również dotarliśmy do kapsuły, która w ubiegłym roku uległa pożarowi podczas kręcenia filmu. Pani Prezes odpowiedziała nam na wszystkie zadane przez nas pytania, a było ich - jak zwykle - dość sporo. 

Wizytę w Alwerni możemy na pewno zaliczyć do jednych z najbardziej oryginalnych pod względem wizualnym i merytorycznym. Był to wyjazd, który z pewnością każdemu z nas zapadnie na długo w pamięci, a i może komuś z nas droga kariery skrzyżuje się właśnie z Alvernią, kto wie..."

Autor: Starosta II roku ZRiR


Studenci kierunku Zarządzanie Rekreacją i Rozrywką z wizytą w Dworze w Tomaszowicach

Dwór w Tomaszowicach to bez wątpienia jeden z piękniejszych obiektów hotelarskich oraz eventowych poza granicami Krakowa. I to właśnie tam 23 lutego 2023 roku wybraliśmy się z kolejną wizytą w ramach realizowanego na IV semestrze przedmiotu Organizacja Eventów – study tour.
Po przyjeździe w bardzo urokliwe i otoczone zielenią miejsce zostaliśmy przywitani przez Panią Magdalenę Jaintę – specjalistę ds. konferencji i eventów, która bardzo ciekawie i szczegółowo opowiadała nam historii tego miejsca, działach jakie funkcjonują przy organizacji różnorodnych wydarzeń, a przy tym oprowadziła nas po pokojach hotelowych, salach bankietowych oraz oranżerii. Następnie trafiliśmy do sali, w której dzień wcześniej odbywał się wernisaż, a więc mieliśmy okazję obejrzeć również piękną wystawę obrazów. Tam Pani Magdalena opowiedziała nam dokładnie czym się zajmuje event menager, jak długo trwa przygotowanie eventu, a nawet powiedziała i poleciła nam kilku podwykonawców, z którymi współpracują. Odpowiadała nam również na zadane przez nas pytania. Byliśmy ciekawi m.in. tego czy ich klientami były jakieś sławne osoby, jak wygląda praca event menagera, skąd wziął się pomysł na to miejsce oraz co wyróżnia Dwór w Tomaszowicach a na końcu poprosiliśmy Panią Magdalenę o to, aby dała kilka wskazówek dla kogoś, kto chciałby zostać specjalistą w branży eventowej. Dowiedzieliśmy się również wielu cennych informacji na temat praktyk studenckich, na które Dwór w Tomaszowicach chętnie zaprasza.
Spotkanie to, mimo, że odbyło się poza Krakowem i musieliśmy „kombinować” z dojazdem to jednak wielu z nas skłoniło do refleksji i napełniło optymizmem oraz dało energię do działania, aby stawać się coraz lepszymi w branży eventowej, a zatem zdobywać doświadczenie i nieustannie poszerzać swoje horyzonty.

Autor: Starosta II roku ZRiR


Studenci specjalności "e-turystyka" z wizytą studyjną w hotelu inteligentnym Puro Kazimierz

21 lutego 2023 r. grupa 14 studentów ze specjalności "e-turystyka" w ramach tematu zajęć "e-rynek usług noclegowych" przedmiotu "e-rynek turystyczny jako środowisko funkcjonowania podmiotów rynku turystycznego" pod opieką mgra Pawła Stelmacha wzięła udział w wizycie studyjnej w hotelu inteligentnym Puro Kazimierz. Dzięki uprzejmości i gościnności wicedyrektora hotelu Pana Szczepana Porębskiego mieliśmy możliwość zapoznać się z technologiami wykorzystywanymi do realizacji procesów wewnętrznych hotelu, jak również w relacjach z dostawcami i klientami.

Sieć hoteli Puro stworzona została przez norweską grupę kapitałową Genfer, która wcześniej zaangażowana była w sieć Qubus. Wchodząc na polski rynek w 2011 r. we Wrocławiu pozycjonowała się i wyróżniała jako oferująca duży zakres rozwiązań samoobsługowych. Przyjęta w sieci strategia automatyzacji procesów i sterowania operacjami za pomocą systemów komputerowych uczyniły Puro liderem aplikacji technologii w polskim hotelarstwie. Otwarty w 2018 r. Hotel Puro Kazimierz oferuje zaawansowane rozwiązania IT dążąc do zapewnienia klientom optymalnych doświadczeń i wartości, dzięki ekonomizacji działań w oparciu o technologię. Stanowi tym samym przykład dobrych praktyk w poszukiwaniu źródeł przewagi konkurencyjnej na rynku hotelarskim. Dziękujemy również dyrekcji hotelu za partycypację w projekcie badawczym „Zakres wykorzystania technologii w hotelarstwie – studium przypadku Polski i Hiszpanii”, realizowanym przez zespół z Sekcji E-turystyki Studenckiego Koła Naukowego Azymut.


IPiZ na sympozjum z okazji reaktywacji uzdrowiska Latoszyn

18 lutego 2023 r. grupa 12 studentów z kierunków "turystyka przygodowa" (Maciej Jatzek, Paweł Przewoźnik, Bartosz Stępień, Oliwia Szadkowska, Marta Szewczyk, Dominik Śliwiński, Kacper Świątek, Kacper Urbańczyk i Zofia Pawelec) oraz "turystyka i rekreacja" (Katarzyna Filipek, Maja Leszczyńska i Korneliusz Pijar) pod opieką mgra Pawła Stelmacha wzięła udział w uroczystym sympozjum w z okazji ponownego uzyskania statusu uzdrowiska przez Latoszyn w gminie Dębica. W sympozjum, które odbyło się w Centrum Kultury i Bibliotek Gminy Dębica, a któremu przewodniczył wójt Stanisław Rokosz, wzięło udział i zabrało głos wielu znakomitych gości (w kolejności wystąpień): senator Zdzisław Pupa, posłowie Krystyna Skowrońska i Jan Warzecha, aktor teatralny i flmowy Stanisław Brudny, prezes zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP (SGURP), burmistrz Muszyny dr Jan Golba, naczelny lekarz uzdrowiskowy województwa podkarpackiego Sławomir Szczepaniak oraz wybitny uczony - prof. dr hab. inż. Jan Wincenty Dobrowolski (członek World Academy of Arts and Science, Hiszpańskiej Królewskiej Akademii Nauk, World University Consortium, Academie Internationale des Sciences Ararat, laureat medalu "Za zasługi dla rozwoju studenckiego ruchu naukowego"). Podczas sympozjum studenci wzięli udział w ekspozycji propozycji dydaktycznych Wydziału Turystyki i Rekreacji jak również całej Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.

Na dolnym zdjęciu od lewej: Dr hab. inż. Sławomir Mikrut, prof. AGH; prof. dr hab. inż. Jan W. Dobrowolski;
wójt gminy Dębica Stanisław Rokosz i mgr Paweł Stelmach.

Po zakończeniu sympozjum gościnni gospodarze w osobach zastępcy wójta Marka Mikruta i prezesa Latoszyn Zdrój sp. z o.o. Bogdana Wójcika oprowadzili delegację z AWF Kraków i AGH (profesora Jana W. Dobrowolskiego i dr hab. inż. Sławomira Mikruta, prof. AGH z Katedry Geoinformacji, Fotogrametrii i Teledetekcji  Środowiska na Wydziale Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska, członka Komisji Geoinformatyki Polskiej Akademii Umiejętności) oraz artystę grafika Janiego Konstantinovskiego Puntosa po kompleksie uzdrowiskowym Latoszyna-Zdroju. Zwiedziliśmy zakład przyrodoleczniczy, basen zdrojowy, pijalnię, komorę hiperbaryczną i ulodomek. Dziękujemy SGURP i włodarzom Gminy Dębica za zaproszenie na wydarzenie, gratulując jego profesjonalnej organizacji oraz skuteczności w konsekwentnym dynamicznym rozwoju najmłodszego uzdrowiska w Polsce, którego powstanie zwiększa dostęp do usług balneologicznych. Nawiązane kontakty stanowią asumpt do realizacji wspólnych projektów na różnych polach, w tym ukierunkowanych na dalszy rozwój uzdrowisk w Polsce. Zapraszamy do zapoznania się z relacjami z wydarzenia: https://ugdebica.pl/aktualnosci/sympozjum-latoszyn-zdroj--fotorelacja-3113.html i https://www.youtube.com/watch?v=zQiSADj6fIk


Study tour studentów kierunku Zarządzania Rekreacją i Rozrywką w Teatrze Cabaret

W dniu 06.02.2023 roku studenci kierunku Zarządzania Rekreacją i Rozrywką wraz z przedstawicielami kadry nauczycielskiej wybrali się do Teatru Cabaret zlokalizowanego w Krakowie przy ul. Krakowskiej 5. Wyjście to odbyło się w ramach przedmiotu Organizacja Eventów - Study Tour, który ma za zadanie przygotować młodzież akademicką do pracy w miejscach zajmujących się szeroko pojętą rekreacją oraz rozrywką, jak również zapoznać z krakowskim rynkiem pracy tej branży. Wyjście do teatru było dla wszystkich rozrywką intelektualną, podczas której aktorki oraz tancerki proponując nam "spacer przez dekady" prezentowały różne tańce, a każdy z nich miał w sobie pewną historię i morał. Pani Barbara Lorenzetti, menagerka tego obiektu, śpiewając różnorodne piosenki, prowadziła niejako dialog z publicznością. Zatem zarówno Studenci, jak i nasi Profesorowie i Doktorzy chętnie dawali się porwać muzyce, a nawet... do tańca! Pierwsze wyjście zdecydowanie możemy zaliczyć do udanych.

16.02.2023 r. udaliśmy się z ponowną wizytą do Teatru Cabaret w ramach przedmiotu Organizacja Eventów – Study Tour. Tym razem jednak nie w celach rozrywkowych. Nasze czwartkowe wyjście opierało się przede wszystkim na zapoznaniu się z tematyką związaną z zarządzaniem obiektami kultury, takimi jak teatry. Studenci przygotowali szereg pytań, na które odpowiadała Pani Barbara Lorenzetti, właścicielka i założycielka Teatru Cabaret. Byliśmy ciekawi m. in. jak często zmienia się repertuar prezentowany na scenie, ile strojów jest w garderobie, jakie jest największe wyzwanie w prowadzeniu własnego biznesu i czy w ogóle jest to warte zachodu. Pani Barbara doradziła nam, jak poradzić sobie z takim wyzwaniem i w co warto zainwestować, aby móc prężnie prowadzić swój własny biznes. Kolejne studenckie wyjście możemy zaliczyć do udanych. Dowiedzieliśmy się wielu cennych informacji, które z pewnością pomogą niejednemu studentowi Zarządzania Rekreacją i Rozrywką na starcie."

Autor: Starosta II rok ZRiR


Referat dr. hab. Piotra Gryszela, prof. UEW na otwartym zebraniu naukowo-praktycznym Zakładu Prawa i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego 

19 stycznia 2023 r. Pan dr hab. Piotr Gryszel, prof. UEW przedstawił na otwartym zebraniu naukowo-praktycznym (on line) Zakładu Prawa i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego referat na temat "Organizacyjno-prawne problemy funkcjonowania przewodnictwa górskiego w Sudetach - ponad 200 lat tradycji". Spotkanie odbyło się za pośrednictwem programu MS Teams. 

 


Szkolenie Pilot Incentive Travel z udziałem dr. Piotra Cybuli 

13 stycznia 2023 r. dr Piotr Cybula brał udział w szkoleniu Pilot Incentive Travel zorganizowanym w Warszawie przez Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, Site Poland oraz Kadry Turystyki. Na szkoleniu tym przedstawił aspekty prawne w zakresie pracy pilota incentive travel. Szerzej na temat tego szkolenia: Pierwsze szkolenie Pilot Incentive Travel za nami.  


Światowy Kongres Edukacji (World Congress of Education) z udziałem prof. Wiesława Alejziaka

W dniach 9-11.01.2023 r. w Sapporo (Japonia) odbył się IV Światowy Kongres Edukacji (World Congress of Education), który był częścią wielkiego przedsięwzięcia naukowego pod nazwą „Cluster Meeting of Gala Technology 2023”, w ramach którego jednocześnie i w tym samym miejscu (31-piętrowy hotel „Emisja” w Sapporo) odbyło się aż 9, niezależnie wcześniej organizowanych, światowych kongresów naukowych:

  • The 12th World Gene Convention (WGC-2023)
  • The 12th Annual World Congress of Neurotalk (NT-2023)
  • The 9th Annual Conference of AnalytiX (AnalytiX-2023)
  • The 10th World Congress of Food and Nutrition (WCFN-2023)
  • The 10th Annual World Congress of Ocean (WCO-2023)
  • The 4th World Congress of Education (WCE-2023)
  • The 7th Annual Global Congress of Knowledge Economy (GCKE-2023)
  • The 3rd International Congress of Environment (ICE-2023)
  • The 10th Annual Congress of Catalysis (GCC-2023)

W wydarzeniu tym uczestniczył, reprezentując Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania oraz Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie, profesor Wiesław Alejziak, który wygłosił referat na temat Role and Meaning of Academic Mentors (‘Scientific Masters’) in Modern Science and Academic Education”.

Pierwotnie IV World Congress of Education miał się odbyć w 2019 roku w Chinach (pisaliśmy o tym we wcześniejszym poście na naszej stronie „Z życia Instytutu”), ale z uwagi na pandemię COVID-19, był dwukrotnie przekładany. Szersza informacja o Kongresie, a w zasadzie o wszystkich 9 kongresach, które odbywały się jednocześnie – wraz z wykazem wystąpień oraz jednostronicowymi abstraktami referatów, które zostały wygłoszone w ich trakcie (warto zauważyć, że liczą aż 515 stron 🙂) – dostępna jest w elektronicznej wersji materiału „Conference Book” pod linkiem: https://www.bitcongress.com/galatechbook/?fbclid=IwAR2p1yR4DcSF2Cmiq6eT7IhDWrVGvg_HTSgtDnrPm72Jg3v0J0GXVAF46r0 .

***

Większość Polaków kojarzy Sapporo przede wszystkim z Igrzyskami Olimpijskimi, które odbyły się w tym mieście w 1972 roku oraz faktem, że polski skoczek narciarski Wojciech Fortuna, niespodziewanie zdobył tam pierwszy złoty medal dla Polski na zimowych Igrzyskach Olimpijskich (https://www.youtube.com/watch?v=vBcSwa3WD5Q). Nie powinno więc nikogo dziwić, że - jako kibic, a przy tym pracownik uczelni sportowej - prof. Alejziak musiał odwiedzić skocznię „Okurajama” (co wymagało zorganizowania specjalnej, indywidualnej wycieczki, gdyż znajduje się ona około 20 kilometrów od centrum miasta). Zdjęcia z tej wizyty prezentujemy poniżej.


W ramach serii wydawniczej „Research Handbooks in Tourism Series”ukazała się książka, która z pewnością będzie przydatna do kształcenia na kierunku „Turystyka zdrowotna”

Miło nam poinformować, że właśnie ukazała się książka Handbook on Tourism, Public Health and Wellbeing, wydana przez Edward Elgar Publishing, publikujące międzynarodowe podręczniki przeznaczone do kształcenia akademickiego na kierunkach turystycznych. W podręczniku tym znalazł się rozdział na temat roli i miejsca zdrowia publicznego oraz wellbeing w polityce turystycznej napisany przez prof. Wiesława Alejziaka. Zarówno cała książka jak i wspomniany rozdział stanowić będą z pewnością cenne źródło informacji wykorzystywanych w kształceniu studentów na kierunku „Turystyka zdrowotna”. Obszerne fragmenty rozdziału pt. „PUBLIC HEALTH AND WELLBEING IN TOURISM POLICY: MYTHS AND REALITY” są dostępne online.

 


Partycypacja organizacyjna IPiZ AWF Kraków w X Olimpiadzie Wiedzy o Turystyce

Jednym z rezultatów wieloaspektowych kontaktów i współpracy Instytutu Przedsiębiorczości i Zarządzania AWF Kraków z Instytutem Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji Wydziału Geograficznego Uniwersytetu Łódzkiego było powołanie i pełnienie przez mgra Pawła Stelmacha funkcji Przewodniczącego Komitetu Okręgowego X Olimpiady Wiedzy o Turystyce w Bielsku-Białej w dniu 4 stycznia 2023 r. Jubileuszowa olimpiada jest organizowana pod hasłem "Turystyka miejska - w miejskiej dżungli". W Bielskim Centrum Edukacji odbył się etap okręgu drugiego olimpiady, obejmującego swoim zasięgiem województwo śląskie. Warto podkreślić wysoki poziom merytoryczny i organizacyjny zawodów. Gorąco zachęcamy uczniów szkół średnich do udziału w kolejnych edycjach Olimpiady Wiedzy o Turystyce. Szczegółowe informacje na temat olimpiady na stronie https://www.geo.uni.lodz.pl/popularyzacja/owot#  

 

2022

Studenci Sekcji E-Turystyki SKN Azymut na konferencji Cyber+Media 2022

W dniu 16.12.2022 studenci Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie (studiów licencjackich kierunku „turystyka i rekreacja” specjalności „e-turystyka”) Kamila Camona, Klaudia Chwaja (III roku) i Paweł Rąpała (II rok) będący członkami SKN Azymut AWF Kraków działającego przy Instytucie Przedsiębiorczości i Zarządzania AWF w Krakowie wraz z opiekunem jego Sekcji E-turystyki mgr. Pawłem Stelmachem wzięli udział zdalny w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Cyber+Media organizowanej przez Fundację na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL. Zaprezentowali referat pt. „Popularność aplikacji mobilnych gmin uzdrowiskowych”, który spotkał się z zainteresowaniem uczestników konferencji. Dziękujemy organizatorom, Pani Profesor dr hab. prof. UJK Oldze Dąbrowskiej-Cendrowskiej z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJK Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Panu Profesorowi dr hab. Markowi Chylińskiemu z Katedry Komunikacji Społecznej i Dziennikarstwa Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego za twórczą wymianę myśli, która zachęca nas do kontynuowania badań.
Uczestnictwo w konferencji i prezentacja referatu było częścią realizacji opisanego poniżej projektu „Funkcje i funkcjonalności platform i aplikacji mobilnych dla gmin uzdrowiskowych w Polsce" realizowanego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Gmin Uzdrowiskowych RP, wynikającego z opisanego poniżej porozumienia między AWF Kraków a SGURP.
 

 

Czytaj więcej...

ZESPÓŁ PRACOWNIKÓW

Pracownicy naukowi

IV Pawilon
Nr pokojów

Dyżury

Telefony
adresy e-mail

Kierownik
adiunkt
dr Małgorzata Kryczka

pok. 309

poniedziałek 11:30-13:00
piątek 7:45-9:15

tel. 12 683 14 43
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

dr hab. Wiesław Alejziak
prof. AWF

pok. 317

poniedziałek 11:00-13:00
środa 14:15-16:00

tel. 12 683 10 77
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

adiunkt
dr Andrzej Mularczyk

pok. 311

 środa 9:30-11:00

tel. 12 683 12 19
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

adiunkt
dr Bartosz Szczechowicz

pok. 308

wtorek 11:00-12:30
czwartek 9:30-11:00

tel. 12 683 10 13
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

asystent
mgr Witold Zych

pok. 311

środa 11:00-12:30

tel. 12 683 12 19
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

asystent
Marcin Widomski

pok. 316

środa 11:00-12:30
czwartek 11:00-13:00

tel. 12 683 11 39

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

WAŻNE: Tymczasowe zmiany dyżurów, urlopy wykładowców i inne ważne informacje dla studentów na podstronie "Ogłoszenia dla studentów".

 

Pracownicy Zakładu Ekonomii i Zarządzania prowadzą zajęcia dydaktyczne z zakresu ekonomii, zarządzania i marketingu oraz finansów i rachunkowości na kierunkach „turystyka i rekreacja” oraz „turystyka przygodowa”, a także na innych kierunkach studiów realizowanych w AWF w Krakowie oraz na studiach podyplomowych oraz kursach instruktorskich i trenerskich organizowanych przez Centrum Edukacji Zawodowej AWF Kraków.

Pracownicy naukowi - numery pokojów w IV Pawilonie-dyżury-telefony-konta pocztowe

Kierownik
adiunkt
dr Stanisław Matusik

p. 313

poniedziałek 10.15 - 10.45
piątek 12.30 - 15.00

tel. 12 683 10 04
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

asystent
mgr Ewa Kopeć

p. 312

wtorek 7.15 - 8.15;
13.15 - 13.45

tel. 12 683 13 55
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

asystent
mgr Jan Niemiec

p. 313

środa 16:00-17:00
(sala 03/KT)
czwartek 9:15-11:15
(p.313/IV)

tel. 12 683 10 04
(600 284 908)
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

adiunkt
dr inż. Piotr Lewicki

p. 312

środa 11.00 - 12.00
czwartek 12.30 - 14.30

tel.12 683 13 55;
601 882 412
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

adiunkt
dr Patrycja Ozga-Gwóźdź

p. 316

środa 7.10 - 9.10
piątek 14.35 - 15.35

tel. 12 683 11 39
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

       

WAŻNE:
Tymczasowe zmiany dyżurów, urlopy wykładowców i inne ważne informacje dla studentów na podstronie ogłoszenia dla studentów. SPRAWDŹ

Problematyka badawcza
Analiza aktywności turystycznej polskich internautów (część prowadzonego projektu monitoringu aktywności turystycznej użytkowników internetu). Dane są gromadzone metodą ankiety internetowej web-survej. Pierwszy etap wyników badań został zaprezentowany na międzynarodowej konferencji "Turystyka w badaniach naukowych–prace ekonomiczne" Rzeszów 2006

Zajęcia z przedmiotu Informatyka w Turystyce i Rekreacji realizowane są przy wsparciu:

 

 

Podkategorie

Wydział Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie; webmaster: strony-www[at]awf.krakow.pl  login