Doktor Nauk Humanistycznych w dziedzinie Pedagogiki

Charakterystyka dorobku naukowego:

Problematyka badawcza i publikacje naukowe wpisują się w obszar:

  • nauk humanistycznych uwzględniając takie pojęcia, jak rynek pracy, kwalifikacje, kompetencje, praca nad sobą, działalność autokreacyjna w sferze zawodowej, potrzeby i oczekiwania turystycznego rynku pracy;
  • nauk o kulturze fizycznej i dotyczą: aktywności turystycznej, wychowawczych i edukacyjnych funkcji turystyki, prozdrowotnego stylu życia, czasu wolnego.

Działalność naukowa:

Wybrane publikacje:

  • Książki
  1. Nowoczesne biuro w przedsiębiorstwie turystycznym i hotelarskim, Wyd. Albis, Kraków 2013 (s.453).
  2. Samowychowanie a turystyka, Wyd. Albis Kraków 2008 (s.276).
  3. Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce, Wyd. Albis Kraków 2002 (s.372).
  4. Działalność autokreacyjna w sferze zawodowej młodzieży studiującej na kierunku „turystyka i rekreacja”, Monografia Nr 50, Wydawnictwo AWF, Kraków 2023. (stron 384). http://repozytorium.awf.krakow.pl/bitstream/handle/20.500.12053/1302/AWF%20MON%20nr%2050%20E_ISSN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach
  1. Kształcenie akademickie a poziom kompetencji społecznych studentów kierunku turystyka i rekreacja, Uuniversity education and levels of social competence in tourism and recreation students, Tourism 2020, 30/2, s.71-78.
  2. Work experience of tourism and recreation students and the level of social competence. Selected issues. Studia Periegetica. - T. 31, nr 3 (2020), s. 9-30. Adres url: https://studia-periegetica.com/gicid/pdf/01.3001.0014.4312
  3. Osiągnięcia działalności autokreacyjnej w sferze zawodowej młodzieży studenckiej na progu rozpoczęcia edukacji na poziomie akademickim oraz ich społeczno-demograficzne uwarunkowania. Wybrane zagadnienia. Achievements of auto-creative activity in the professional field of student youth on the threshold of starting education at the academic level and their socio-demographic conditions. Selected issues [w] Jednostka, edukacja, organizacja wobec przemian rynku pracy / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski, Magdalena Piorunek. – Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020. - S. 211-227.
  4. Wyjazdy turystyczno-krajoznawcze jako forma edukacji i wychowania dzieci i młodzieży poza ławką szkolną. Tourist and sightseeing trips as a form of educating and upbringing children and youth outside of school [w] W poszukiwaniu dróg. Refleksje na kanwie relacji mistrz – uczeń, pod red. Joanny M. Łukasik, Katarzyny Jagielskiej i Stanisława Kowala. Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2020. - S. 193-206.
  5. Formy rekreacji ruchowej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym  a kondycja psychiczna ucznia, Hejnał Oświatowy Nr 2 (190)/2020; http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/HO2_20.pdf
  6. Krajoznawstwo i turystyka jako forma edukacji szkolnej, Hejnał Oświatowy 2020 Nr 10/2020
  7. Rynek pracy  przewodników turystycznych i pilotów wycieczek w Polsce. Travel Guides and Tour Leaders Job Market in Poland, Folia Turistica 2019 NR 52
  8. Działalność autokreacyjna młodzieży studenckiej a edukacja nieformalna podczas międzynarodowych wyjazdów edukacyjnych, Szkoła. Zawód. Praca, Bydgoszcz, Nr 17/2019, s.182-200. ISSN 2082-6087.
  9. Międzynarodowa turystyka edukacyjna a rozwój osobisty i zawodowy młodzieży studenckiej, Zeszyty Naukowe MWSE nr 1 (37) /2018.
  10. Międzynarodowa turystyka edukacyjna młodzieży studenckiej a motywy wyjazdu, Wyd. Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego 2018.
  11. Potencjał zawodowy studentów kierunku "Turystyka i Rekreacja" na progu wejścia na rynek pracy. Wybrane aspekty. Folia Turistica, Nr 43 2017.
  12. Kwalifikacje pracowników turystyki w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych i rekreacyjnych. Wybrane aspekty. Qualifications of tourism employees in micro-, small and medium-sized enterprises in tourism and recreation business. Selected aspects. [w:] Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju, I.Kapera (red.) M. Bajgier-Kowalska (red.), Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2016.
  13. Płeć jako determinanta rozwoju zawodowego studentów turystyki a potrzeby rynku pracy. Wybrane aspekty. Gender as a determinant of professional development of tourism students and labour market needs. Selected aspects [w:] Rynek pracy. Kariera zawodowa. Wyzwania dla edukacji N.G.Pikuła, K.Jagielska, K.Białożyt (red.), Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2016, s.33-55. (44050)
  14. Kompetencje społeczne przyszłych i czynnych zawodowo nauczycieli a codzienność szkolna, [w:] Szkoła: konflikt podmiotów? / pod redakcją Inetty Nowosad, Klaudii Pietrań, Mirosława J. Szymańskiego. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. - S. 174-188.
  15. Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży jako element prozdrowotnego stylu życia, Hejnał Oświatowy. Miesięcznik Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Nr 1/149 2016, ISSN 1233-7609 s. 14-18 (znaki: 26.344)
  16. B.Alejziak, W.Maciejowski, Ścieżki dydaktyczne wybranych rezerwatów południowej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej jako element edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży, Szkoła. Konteksty interpretacyjne, Redakcja naukowa: Iwona Ocetkiewicz, Joanna Wnęk- Gozdek, Natalia Wrzeszcz, ISBN 978-83-7271-955-3, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.
  17. Effects of strategy implementation in the scope of life skills at school which promotes health. Case study. EDUKACIA,  Vedecko-odborný as opis,  Vydavateľ: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, Katedra pedagogiky ; Ročník 1, číslo 2, 2015. ISSN 1339-8725, s.13-21.
  18. Turystyka aktywna młodzieży studenckiej jako forma zdrowego stylu życia, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, Tom 21, Nr 1, www.monz.pl s. 13–18 ; Issn: 2083-4543. Eissn: 2084-4905 (znaki 32065) – 4pkt
  19. Kwalifikacje i kompetencje pracowników turystyki. diagnoza turystycznego rynku pracy, Folia Turistika nr 32/2014, AWF Kraków, s.117-144 ISSN 0867-3888 e-ISSN 2353-5962 (znaki: 62077) 7 pkt
  20. Kompetencje kluczowe a koncepcja edukacji przez całe życie [w] Kompetencje kluczowe w szkole, Hejnał Oświatowy. Miesięcznik Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Nr 12/138, 2014 ISSN 1233-7609 s. 13-15 (znaki: 15786)
  21. Zdrowotne aspekty wyjazdów turystycznych młodzieży szkolnej, Studia Sieradzana, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Sieradzu, Nr 6A/2014, s.10-29. ISSN 2299-2928 (znaki:39688)
  22. Usługi SPA & Wellness jako element zdrowego stylu życia – Turystyka i Rekreacja AWF Warszawa, t.II, 2014 nr 2, s.72-81. ISSN 1895-37000 (45.307).
  23. Social competence of student youth as value at the tourist labour market, B.Alejziak, A.Wilkońska; Sborník Recenzovaných Příspěvků, 3. Mezinárodní Vědecká Konference Cestovní Ruch, hotelnictví a lázeňství ve světle vědeckého výzkumu a praxe , wyd. Silesian University in Opava School of Business Administration in Karvina; Silesian University in Opava Faculty of Philosophy and Science in Opava; Secondary School of Hospitality Industry and Services The Higher Professional School, Karviná, Czech Republic. 2014 s.11-23. ISBN 978-80-7248-955-8
  24. Football fan/ tourist: a hedonist? Consumer behaviour of tourists in Kraków during euro 2012, A.Wilkońska, K.Rotter-Jarzębińska, B.Alejziak; Sborník Recenzovaných Příspěvků, 3. Mezinárodní Vědecká Konference Cestovní Ruch, hotelnictví a lázeňství ve světle vědeckého výzkumu a praxe, wyd. Silesian University in Opava School of Business Administration in Karvina; Silesian University in Opava Faculty of Philosophy and Science in Opava; Secondary School of Hospitality Industry and Services The Higher Professional School, Karviná, Czech Republic. 2014 ISBN 978-80-7248-955-8 (38121)
  25. Rodzina jako ważne środowisko edukacji zdrowotnej dziecka (The Family as Important Health Education Environment of a Child) – [w] Rodina – výzva pre sociálnu politiku a pomáhajúce profesie. Zborník prednášok zo IV. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie v Žiline 21. marca 2014 ; Vysoká Škola Zdravotníctva a Sociálnej Práce sv. Alžbety, n.o. , Ústav Sociálnej Práce Božieho Milosrdenstva Žilina, a Ústav Sociálnej Práce s Deťmi a Mládežou Saleziánum sv. Dona Bosca, Univerzita Komenského v Bratislave Pedagogická Fakulta Wyzsza Szkola Bezpieczeństwa; Bratysława 2014; s.42-53; ISBN: 978-80-8132-107-8 ; (znki 31793)
  26. Uczestnictwo w kulturze fizycznej jako element zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży [w] E.Bochno, I.Nowosad, M.J.Szymański, Codzienność szkoły. Uczeń., Wyd. Impuls, Kraków 2014, s.197-208 ISBN 978-83-7850-531-0 (znaki: 27238)
  27. Edukacja zdrowotna w szkole promującej zdrowie Studium przypadku. Sanitary Education in a Health Promoting School – Case Study. (współautorstwo I.Ocetkiewicz UP Kraków) [w:] T.W.Konopka (red.), Zagrożenia a bezpieczeństwo – stan i koncepcje zamian w edukacji, Wyd. Oficyna Wydawnicza StSW, Kielece 2014, s. 109-123 ISBN 978-83-63981-17-4 (znaki: 38510).
  28. Tradycje i kultura ludowa jako wartość agroturystyki, [w] A.Kasprzyk, P.Maciaszczyk, „Turystyka i Rekreacja a przedsiębiorczość”, Wyd. PWSZ, i. S.Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2013, s. 75-92, ISBN 978-8389639-33-2.
  29. Ścieżki dydaktyczne Bieszczadzkiego Parku Narodowego jako element edukacji środowiskowej dzieci i młodzieży, (współautorstwo W.Maciejowski UJ Kraków), "Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R.15, Zeszyt 37/4/2013 R. 15, Zeszyt 37 / 4 / 2013. ISSN 1509-1414
  30. Turystyka jako element harcerskiej metody wychowania”. XIX Tatrzańskie Seminarium Naukowe, „Edukacja Jutra”, Wyższa Szkoła Humanistas w Sosnowcu, TSN 2013.
  31. УЧИТЕЛЬ И ОБРАЗОВАНИЕ ДЕТЕЙ И МОЛОДЕЖИ В ОБЛАСТИ ЗДОРОВЬЯ В ШКОЛЕ УКРЕПЛЕНИЯ ЗДОРОВЬЯ – Studia Monograficzne, s. 131-138, SIMJET 2013, Rosja, Uljanowsk. ISBN 978-5-9904777-5-9. http://elibrary.ru/item.asp?id=20930839
  32. Kraków i okolice jako destynacja turystyki poznawczej oraz wypoczynkowej dorastającej i dorosłej młodzieży polskiej i zagranicznej. Na podstawie analizy ruch turystycznego w 2008 roku. Zeszyty Naukowe Wydziału Turystyki i Promocji Zdrowia GWSH nr1 2013, pt „Współczesne problemy rozwoju turystyki Polski Południowej (red. D.Hudy-Hyski, M.Żemła, ISSN 14289520, str.41-66,. (54879)
  33. Aktywność turystyczna polskich dzieci. Analiza porównawcza lata 2002-2010. Turystyka i Rekreacja, Warszawa 9/ 2012
  34. Turystyka jako element stylu życia młodzieży polskiej na początku trzeciego tysiąclecia, Czasopismo Państwo i Społeczeństwo S. Sacha (red.) 1/2011 Krakowska Akademia Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2011 ; s.65-92
  35. Innowacyjność oferty muzealnej w edukacji kulturowej dzieci i młodzieży. Na przykładzie wybranych obiektów muzealnych w Krakowie, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Prace z zakresu zarządzania, numer 2/2011 (s.11-20). Innovativeness of the museum offer in the cultural education of children and youth: The example of selected museum facilities in Krakow, „The Małopolska School of Economics In Tarnów, Research Papers Collection, Works on Managemen”, Issue, 2/2011 (s.11-20), VOL. 19 (2/2011).
  36. Fitness as an active from of spending free time - Fitness jako aktywna forma spędzania czasu wolnego tarnowskich kobiet, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Prace z zakresu zarządzania, numer 1 (s. 11-28). Fitness as an active form of spending free time by women of Tarnow [w] „The Małopolska School of Economics In Tarnów, Research Papers Collection, Works on Managemen”, Issue 1/2011 Vol. 17, Tarnów 2011. (afiliacja MWSE) s.11-28
  37. Aktywność turystyczna młodzieży polskiej w latach 2002-2008. Analiza porównawcza sposobów spędzania czasu podczas długich krótkich wyjazdów turystycznych – część druga. Tourist Activities of Polish Youth from 2002-2008. An Analysis Comparing Ways of Spending Time during Longer and Shorter Tourist Trips – Part Two. Turystyka i Rekreacja, Warszawa 7/2011, s.55-65.
  38. Aktywność turystyczna młodzieży polskiej. Analiza porównawcza lata 2002-2008. Wybrane zagadnienia - część pierwsza. The Tourism Activities of Polish Youth. A Comparative Analysis Covering 2002-2008. Selected Issues – Part One, Turystyka i Rekreacja, Warszawa tom 6/2010, s. 99-117.
  39. Wyjazdy turystyczne młodzieży - cele oraz sposoby spędzania czasu. Analiza porównawcza lata 2002-2007. Zeszyty Naukowe MWSE, nr 3 (14), Tarnów 2009. s. 21-39.
  40. Adolescencja a turystyka młodzieży w nieformalnych grupach. Model samowychowania, [w:] Nowe Problemy turystyki, red. K. Przecławski, Warszawa Nr 2 2009.
  41. Kraków jako ważny ośrodek turystyki młodzieżowej. Na podstawie badań ruchu turystycznego w 2008 roku. [w:] Góry – Człowiek – Turystyka, Księga Jubileuszowa dedykowana Prof. Dr hab. Andrzejowi Matuszykowi w 75 rocznicę urodzin, WSTiE Proksenia, Kraków 2011, s. 335-348, redaktor naukowy P.Cybula, M.Czyż, S.Owsianowska
  42. Aktywne formy spędzania czasu wolnego studentów Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, [w:] Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, red. D.Umistowska Tom XV, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 2011 s. 231-243
  43. Postawy i zachowania dorastającej młodzieży podczas samodzielnych i zorganizowanych wyjazdów turystycznych. Attitudes and behaviours of adolescents during independent and organized tourist trips, [w:] „Wychowawcze wartości turystyki”, red. A.Dąbrowski, R.Rowiński, Warszawa 2009, s. 215-228.
  44. Innowacyjna gospodarka a turystyka, [w:] Rozwój turystyki w warunkach Unii Europejskiej, red. J.Feczko, Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego, Kielce 2009. s. 25-39
  45. Aktywność samowychowawcza młodzieży podczas wyjazdów organizowanych samodzielnie, Zeszyty Naukowe AWF nr 92, Kraków 2008, s. 5-45.
  46. Samowychowanie a turystyka w działach Jana Pawła II, [w:] „Edukacja Jutra”, XIV Tatrzańskim Seminarium Naukowym, Zakopane 2008.
  47. Uwarunkowania rodzinne a indywidualne wyjazdy turystyczne dorastającej młodzieży, Turystyka i Rekreacja, AWF Warszawa, 4/2008.
  48. Czas wolny a samodzielne wyjazdy turystyczne młodzieży w wieku dorastania, XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, „Edukacja Jutra”, Zakopane, 2007.
  49. Monitoring potrzeb na rynku pracy w usługach turystycznych o okołoturystycznych, zlecenie Biura ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, 2007, opracowanie opublikowane i dostępne na stronie internetowej: www.bip.krakow.pl/zalacznik.php?zal_id=16964
  50. Turisticka motivacia mladeze a samovychowa z hladiska pedagogickeho vyskumu (Touristic Motivation of Joung People form the Point View of Pedagogical Research), Acta oeconomica N 19, 2006, Univerzita Mateja Bela v Banskiej Bystrici, Ekonomicka fakulta.
  51. Wyjazdy turystyczne młodzieży a samowychowanie, Edukacja nr 4 2005.
  52. Analiza ofert pracy oraz poszukiwanych kwalifikacji w sektorze usług turystycznych, Folia Turistica Nr 16, 2005, AWF w Krakowie.
  53. Wychowawcze funkcje turystyki – próba diagnozy stanu istniejącego w świetle założeń polityki turystycznej państwa, [w:] Polityka Turystyczna, red. A.Panasiuk, Wyd. Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin – Kopenhaga 2005.
  54. Samowychowanie młodzieży w badaniach nad turystyką, Konferencję Naukową AWF – WSIiZ, Kraków – Rzeszów, 2005.
  55. Aspiracje zawodowe młodzieży kształcącej się w szkołach policealnych o profilu turystycznym, [w:] Zeszyty Naukowe AWF Nr 81, Kraków 2001, s.199-215.
  56. Businesswomen – turysta szczególnej troski, Biuletyn Informacyjny PST, Warszawa 1992, Nr 1, s.29-32.
  57. Problematyka turystyki mieszkańców wsi, [w:] Wieś Współczesna 1989, Nr 4. (współautorka)

 

Działalność autokreacyjna młodzieży studenckiej a edukacja nieformalna podczas międzynarodowych wyjazdów edukacyjnych, Szkoła. Zawód. Praca, Bydgoszcz, Nr 17/2019, s.182-200. ISSN 2082-6087.

 

  •  Recenzje:
  1. Folia Turistica 2017 – „Młody wychowawca w turystyce – studium przypadku nastoletnich instruktorów ZHP”;
  2. Folia Turistica 2014 - „Identyfikacja uwarunkowań procesu pracy w branży hotelarskiej”;
  3. Folia Turistica 2013 –„Warunki pracy w turystyce i ich znaczenie dla potencjału konkurencyjnego gospodarki turystycznej”;
  4. Recenzja książki, P. Litwickiej, „Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego”, wyd. Proksenia, Kraków, 2010, s. 104.
  5. 2021 Czasopismo Przedsiębiorczość i Edukacja UP,  Znaczenie stereotypów w postrzeganiu atrakcyjności Nowej Huty dla odwiedzających i mieszkańców (Significance of stereotypes in perception of attractiveness of Nowa Huta for visitors and citizens)
  6. 2023 Czasopismo Przedsiębiorczość i Edukacja UP,  Rola aktywizacji społecznej w edukacji mieszkańców i turystów – przykład projektu „Cichy Memoriał” (The role of social activation in education of residents and tourists - example of the "Silent Memorial" project)
  7. 2023 Czasopismo Przedsiębiorczość i Edukacja UP, Zastosowanie Social Media Marketingu w działalności obiektów i obszarów atrakcyjnych turystycznie na przykładzie Energylandii i Wadowic, Use of Social Media Marketing in the activities of facilities and areas attractive to tourist by example Energylandia amusement park and Wadowice city
  • Ekspertyzy i opracowania
  1. Opracowanie: „Metodologia badań opinii pracodawców na temat kompetencji w sektorze turystyki, Dokument powstał w ramach projektu 2.12 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych; Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.02.12.00-00-0010/16; Wyd. Instytut Turystyki w Krakowie oraz ProStudio, Kraków 2018.
  2. Opracowanie: Analiza dotychczasowych potrzeb edukacyjnych w sektorach związanych z turystyką wraz z propozycją badań uzupełniających, Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki nr POWR.02.12.00-00-0010/16. Wyd. Instytut Turystyki w Krakowie oraz ProStudio, Kraków 2018.
  3. Raport: RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W 2018 ROKU, Podstawowe wyniki analizy danych ankietowych charakteryzujących ruch turystyczny w MAŁOPOLSCE w roku 2018 na tle roku 2017, TOM 1, Numer 7 /2018; Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, dr hab. Lucyna Rotter, mgr Leszek Mazanek, dr Ewa Grabińska, dr Bożena Alejziak; Wyd. MAŁOPOLSKA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA KRAKÓW – GRUDZIEŃ 2018
  4. Raport: „Badanie opinii pracodawców dotyczącej luki kompetencyjnej kadr w sektorze turystyki” Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.0212.00-00-0010/16, Wyd. Instytut Turystyki w Krakowie oraz ProStudio, Kraków 2018.
  5. Raport: „Badanie opinii pracodawców dotyczącej luki kompetencyjnej kadr w podsektorze biur podróży” Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.0212.00-00-0010/16, Wyd. Instytut Turystyki w Krakowie 2018.
  6. Raport z projektu badawczego „Badanie rynku pracy w sektorze przewodników turystycznych i pilotów wycieczek” – projekt realizowany w AWF Kraków, Wydział Turystyki i Rekreacji.
  7. Opracowanie: „Metodologia badań opinii pracodawców na temat kompetencji w sektorze turystyki, Dokument powstał w ramach projektu 2.12 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych; Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.02.12.00-00-0010/16; Wyd. Instytut Turystyki w Krakowie oraz ProStudio, Kraków 2018.

  8.  Raport. Badanie opinii sektora turystyki i edukacji dotyczące dostosowanie kierunków kształcenia turystycznego na poziomie wyższym dla sektora turystyki. Opinia absolwentów kierunków turystycznych. Podsektor – gastronomia, Kierunki kształcenia i propozycje zmian w edukacji turystycznej, Badania w ramach projektu 02.12.00-00-0010/16 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych POWER, PARP, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Instytut Turystyki, Kraków 2022.

  9.  Raport. Dostosowanie kierunków kształcenia turystycznego na poziomie wyższym do potrzeb branży turystycznej. Podsektor – gastronomia.  Kierunki kształcenia i propozycje zmian w edukacji turystycznej,  Badania w ramach projektu 2.12 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych" oraz w ramach projektu Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.0212.00-00-0010/16, PARP, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Instytut Turystyki, Kraków 2021.

    Współautorka Raportów

    Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2022, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2021, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1 /2022 ISSN 2299-2863 Druk ISSN 2299-2871 Online

    Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2021, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2021, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 5 /2022 ISSN 2299-2863 Druk, ISSN 2299-2871 Online

    Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2020, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2020, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1 /2021 ISSN 2299-2863 Druk, ISSN 2299-2871 Online

    RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2019, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2019, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak;  Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1B /2020, ISSN 2299-2863 Druk – ISSN 2299-2871 Online – ISBN 978-83-65249-93-7

GRANTY/ PROJEKTY

2022 Projekt badawczy. Badanie opinii sektora turystyki i edukacji dotyczące dostosowanie kierunków kształcenia turystycznego na poziomie wyższym dla sektora turystyki. Opinia absolwentów kierunków turystycznych. Podsektor – gastronomia, Kierunki kształcenia i propozycje zmian w edukacji turystycznej, Badania w ramach projektu 02.12.00-00-0010/16 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych POWER, PARP, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Instytut Turystyki, Kraków 2022.

2021 Projekt badawczy.  Dostosowanie kierunków kształcenia turystycznego na poziomie wyższym do potrzeb branży turystycznej. Podsektor – gastronomia.  Kierunki kształcenia i propozycje zmian w edukacji turystycznej,  Badania w ramach projektu 2.12 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych" oraz w ramach projektu Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.0212.00-00-0010/16, PARP, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Instytut Turystyki, Kraków 2021.

2017- 2019 Projekt badawczy „Badanie opinii pracodawców dotyczącej luki kompetencyjnej kadr w sektorze turystyki” – projekt realizowany na zlecenie Instytutu Turystyki w Krakowie w współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości jako Instytucją Pośredniczą „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych" oraz w ramach projektu Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki POWR.0212.00-00-0010/16.

2017 Projekt badawczy „Badanie rynku pracy w sektorze przewodników turystycznych i pilotów wycieczek” – projekt realizowany w AWF Kraków, Wydział Turystyki i Rekreacji
2017 Analiza dotychczasowych potrzeb edukacyjnych w sektorach związanych z turystyką wraz z propozycją badań uzupełniających – w ramach projektu Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyki nr POWR.02.12.00-00-0010/16. Zleceniodawca Instytut Turystyki w Krakowie.

2016 Projekt badawczy - Badania dotyczące Światowych Dni Młodzieży; Projekt badawczy realizowany przez Urząd Miasta Krakowa i Małopolską Organizację Turystyczną; Członek Międzyuczelnianego Zespołu Ekspertów Małopolskiej Organizacji Turystycznej

2004 grant z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na rozwój działalności Biura Karier AWF. Głównym założeniem grantu była promocja samozatrudnienia oraz zakładania własnej działalności gospodarczej. W ramach grantu przeprowadziłam 40 godzin warsztatów i szkoleń dla studentów nt. Jak założyć własną firmę?

2003 grant z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na założenie Akademickiego Biura Karier AWF (w ramach grantu zakupiono podstawowe urządzenia biurowe, opracowano i wydrukowano materiały reklamowe, opracowano bezpłatne materiały dla studentów AWF z zakresu rynku pracy).

Współautorka Raportów

2022 Projekt badawczy.   Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2022, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2021, Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1 /2022 ISSN 2299-2863 Druk ISSN 2299-2871 Online

2021 Projekt badawczy  Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2021, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2021, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 5 /2022 ISSN 2299-2863 Druk, ISSN 2299-2871 Online

2020 Projekt badawczy  Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2020, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2020, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak;  Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1 /2021 ISSN 2299-2863 Druk, ISSN 2299-2871 Online

2019 Projekt badawczy Raport. RUCH TURYSTYCZNY W MAŁOPOLSCE W ROKU 2019, Badanie ruchu turystycznego w Małopolsce 2019, Autorzy: dr Krzysztof Borkowski, prof. dr hab. Tadeusz Grabiński, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn, mgr Leszek Mazanek, dr Bożena Alejziak; Badania zrealizowane przez Małopolską Organizację Turystyczną dla Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Numer 1B /2020, ISSN 2299-2863 Druk – ISSN 2299-2871 Online – ISBN 978-83-65249-93-7

 

Działalność dydaktyczna:

  • Autorka programu zajęć dydaktycznych z przedmiotu: Planowanie rozwoju zawodowego, Budowanie zespołów pracowniczych, Organizacja pracy biurowej, Turystyka Dzieci i Młodzieży.

Działalność dydaktyczną wspierają badania oraz publikacje naukowe wykazane w części dotyczącej nauki, które w wymiarze praktycznym stanowią fundamentalne pozycje nie tylko dla polskich i zagranicznych naukowców ale także dla studentów Kierunku Turystyka i Rekreacja.

Inne:

Nagrody:

  • 2017 – Honorowe wyróżnienie Rektora za działalność organizacyjną
  • 2017 - Medal Komisji Edukacji Narodowej

Działalność organizacyjna:

  • 2016 – (…) Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
  • 2014 – (…) Przewodnicząca Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
  • 2008-2013 Koordynator Wydziałowy ds. Międzynarodowej Wymiany Studentów Erasmus
  • 2003 – 2008 Kierownik Biura Karier – AWF w Krakowie – funkcja społeczna. Realizowane działania to: współprac z pracodawcami, organizacja Targów Pracy, Dni Kariery, organizacja i realizacja szkoleń z zakresu przygotowania do wejścia na rynek pracy: Autoprezentacja, Redagowanie dokumentów aplikacyjnych, Rozmowa kwalifikacyjna itp.

Publikacje:

DLA STUDENTÓW PLANOWANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO:

„Świat, w którym żyjemy przestał być ustrukturyzowany, przewidywalny, stały, nie ma w nim żadnych pewnych rozwiązań, żadnych stałych punktów odniesienia, gotowych wzorów, oczywistych prawd i autorytetów”. Jeszcze do niedawna wiedza, umiejętności i kwalifikacje zdobyte dzięki edukacji szkolnej mogły służyć, jeśli nie przez całe, to przynajmniej przez znaczną część życia. Dzisiaj taka sytuacja wydaje się mało realna. Postęp technologiczny osiągnął takie tempo, że to, co wiemy i potrafimy, szybko okazuje się przestarzałe. Zmianie uległ także rynek pracy i panujące na nim zasady. O ile jeszcze w połowie XX wieku wiele osób, także w Polsce, pracowało większość życia w jednym miejscu i w jednym zawodzie, o tyle dzisiaj pracownik musi być przygotowany na wielokrotną zmianę pracodawcy, miejsca i rodzaju wykonywanej pracy. Przy takim tempie zmian nikt nie jest w stanie określić, jak będzie wkrótce wyglądał świat, jakie zawody będą potrzebne i co trzeba będzie umieć, aby odnieść w życiu sukces. „Za 10-20 lat wielu z nas będzie pracowało w sektorach, których jeszcze nie ma, świadcząc usługi, które jeszcze nie zostały wynalezione, i rozwiązując problemy, o których jeszcze nie wiemy, że istnieją”.
Źródło: Raport „Młodzi 2011”, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011, s. 29. Raport o Kapitale Intelektualnym Polski, Warszawa 2008, s. 96.

Wydział Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie; webmaster: strony-www[at]awf.krakow.pl  login