Address and contact details:

University of Physical Education in Krakow
Faculty of Tourism and Recreation
Institute of Entrepreneurship and Management
Zakład Ekonomii i Zarządzania

Al. Jana Pawła II 78, 31-571 Kraków, Polska
tel.: (0048) 12 683 10 13, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9019-9396

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Bartosz-Szczechowicz

 

EDUCATION

2004 - MSc in economics (specialization: tourism economy), Krakow University of Economics

2011 - PhD, physical culture science, University of Physical Education in Krakow

 

DIDACTICS

I teach economics and marketing classes in the following fields: "tourism and recreation", "adventure tourism", "recreation and entertainment management" and "health tourism" (Faculty of Tourism and Recreation), "cosmetology" and "occupational therapy" (Faculty of Rehabilitation), as well as within the Doctoral School of Physical Culture Sciences and on courses conducted as part of postgraduate studies organized by the Vocational Education Center of the University of Physical Education in Krakow.

I also organise adventure tourism camps for students of "tourism and recreation" (Faculty of Tourism and Recreation).

 

RESEARCH INTERESTS

My scientific and research interests focus primarily on the economics and marketing of tourist and recreational services and the analysis of the relationship between tourism and sport (conducted using approaches and methods developed and used in economics and marketing), as well as on the experience of tourists and people engaging in physical activity.

 

MEMBERSHIP AND ACTIVITY IN SCIENTIFIC ORGANIZATIONS

I am a member of renowned scientific societies (among others: the Polish Economic Society (PTE) and the Polish Scientific Marketing Society) and an Associate Editor of the journal „Folia Turistica”.

I reviewed articles, among others, for the following scientific journals: "Tourism Management", "Advances of Hospitality and Tourism Research", "Turystyka Kulturowa", "Turyzm/Tourism", "Studia Periegetica".

 

CHOSEN PUBLICATIONS

I. Books

  1. COSMETIC SERVICES MARKET: CONDITIONS, FUNCTIONING AND DEVELOPMENT PERSPECTIVES. An Analytical Study on the Example of Kraków and Selected Towns in Małopolska (in Polish: Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce), Eds. W. Alejziak, W. Pilch, B. Szczechowicz, AWF w Krakowie, Kraków 2021, pp. 668. ISBN 978-83-62891-66-5.
  2. Economics with elements of describing the tourism and recreation economy (in Polish: Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej). Ed. B. Szczechowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, pp. 962 [the authors of the textbook were honored with the team award of the Minister of Science and Higher Education in Poland in the category of ‘significant achievements in the field of teaching’].
  3. Szczechowicz B. 2012. Kultura fizyczna jako źródło wartości produktu turystycznego. Studium teoretyczno-empiryczne. Oficyna Wydawnicza "Łośgraf", Warszawa, pp. 288. ISBN 978-83-62726-13-4.

II. Chapters in books

  1. Szczechowicz B., 2023. Uncertainty and risk as a factors creating value for a sports tourist versus communication between touroperators and clients through corporate websites (examples from the Krakow market) (in Polish: Niepewność i ryzyko jako czynniki kreujące wartość dla turysty sportowego a komunikacja organizatorów turystyki z klientami poprzez firmowe strony internetowe (przykłady z rynku krakowskiego)), [in:] Turystyka w naukach społecznych. Tom 6. Nauki o zarządzaniu i jakości, część 3, ed. Aleksander Panasiuk, UJ, Kraków, pp. 181-209.
  2. Alejziak W., Szczechowicz B. 2019. Globalisation and Development of Tourism: Some Implications for Planning and Tourism Policy (in Polish: Globalizacja a rozwój turystyki - implikacje dla planowania i polityki turystycznej), [in:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki. Tom XXII. Planowanie i polityka turystyczna, eds. Zygmunt Młynarczyk, Alina Zajadacz, Seria Turystyka i Rekreacja - Studia i Prace nr 22, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2019, pp. 9-27.
  3. Szczechowicz B. 2016. Sposoby i środki zaspokajania potrzeb uczestnictwa w turystyce kulturowej sportu w świetle analizy struktury przedmiotowej rynku, [in:] Kazimierczak M. (ed.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, AWF w Poznaniu, Poznań, pp. 166-178.
  4. Szczechowicz B. 2015. Combining the values of tourism and sport in the light of the analysis of market offers (in Polish: Łączenie wartości turystyki i sportu w świetle analizy ofert rynkowych), [in:] Kazimierczak M. (ed.), Turystyka sportowa. Społeczno-kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, AWF w Poznaniu, Poznań, pp. 41-54.
  5. Szczechowicz B. 2015. Identyfikacja wartości społecznych sportu przez badanie konsumenckich ocen i znaczeń imprez turystycznych - aspekty metodologiczne, [in:] Zowisło M., Kosiewicz J. (eds.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, AWF w Krakowie, Monografie nr 28, Kraków, pp. 556-563.
  6. Szczechowicz B. 2014. Techniques of co-creating the value of a tourism product in the light of the experience of domestic travel agencies (in Polish: Techniki współtworzenia wartości produktu turystycznego w świetle doświadczeń krajowych biur podróży) [in:] Gołembski G., Niezgoda A. (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, UE w Poznaniu, Poznań, pp. 88-98.
  7. Szczechowicz B. 2013. The level and diversity of prices of accommodation services offered by mountain refuges in the Polish, Slovak and Czech Carpathians (in Polish: Poziom i zróżnicowanie cen usług noclegowych oferowanych przez schroniska górskie na terenie Karpat Polskich, Słowackich i Czeskich) [in:] Kantyka J. (ed.), Wellness jako forma kultury fizycznej i turystyki - aspekty zdrowotne i ekonomiczne, AWF w Katowicach, Katowice, pp. 221-255.
  8. Szczechowicz B. 2013. Komunikacja marketingowa jako czynnik popularyzacji turystyki usportowionej. [in:] Kazimierczak M., Kosiewicz J. (eds.), Sport i turystyka. Uwarunkowania historyczne i wyzwania współczesności, AWF w Poznaniu, Poznań, pp. 408-421.
  9. Szczechowicz B. 2008. Symboliczna sfera kultury fizycznej jako czynnik wartości produktu turystycznego. [in:] Gaworecki W.W., Mroczyński Z. (eds.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Gdańsk, pp. 213-222.
  10. Szczechowicz B. 2007. Sustainable development in the mountain areas - identification of source of conflict between interests of local communities and protection of nature. [in:] III International Seminar of Mountain Tourism: "Sustainable Tourism in the Montane Protected Areas. Building Partnership Between NGOs' and Managers of Protected Areas". Sucha Beskidzka 2007 (conference materials).

III. Articles

  1. Szczechowicz B., Ryśnik J., Polechoński J., Tomik R. 2024. A Multi-Aspect Assessment of Experiences of People Engaging in Recreational Physical Activity in Real Life as well as Immersive and Non-Immersive VR, "Studia Peregietica", https://doi.org/10.58683/sp.1987.
  2. Ryśnik J., Polechoński J., Szczechowicz B., Tomik R. 2024. The potential of using virtual reality technology in physical activity on the example of recreational cycling, „Folia Turistica”, nr 62-2024, ss. 43-65, https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.6886.
  3. Polechoński J., Szczechowicz B., Ryśnik J., Tomik R. 2024. Recreational cycling provides greater satisfaction and flow in an immersive virtual environment than in real life, „BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation”, 16:31, https://doi.org/10.1186/s13102-024-00818-4.
  4. Szczechowicz B., Alejziak W., 2023. Research Issues and Methodological Profiles of Academic Works Pertaining to Physical Activity and Tourism Management in Mountain Areas (An Analysis of Research Papers Published in the Journal “Folia Turistica” in the Years 1990-2020). „Polish Journal of Sport and Tourism”, Tom 30, Zeszyt 2, pp. 30-39, https://doi.org/10.2478/pjst-2023-0011.
  5. Szczechowicz B., Kryczka M., Alejziak W. 2023. Performance of Empirical Research as a Method for Achieving Professional Students’ Competence: a Case Study of Teaching Sales Skills to Future Employees of the Beauty Industry. “Journal of Education, Health and Sport”, T. 13, nr 4, pp. 21-36, https://doi.org/10.12775/JEHS.2023.13.04.002.
  6. Alejziak W., Szczechowicz B. 2020. Expert forecasts of the impacts of tourism trends: Assessment by polish university students. "Turyzm/Tourism", nr 32, zeszyt 2, pp. 51-67, https://doi.org/10.18778/0867-5856.30.2.21.
  7. Szczechowicz B. 2019. "Folia Turistica" in 1990-2018 - a Bibliometric Analysis. "Folia Turistica", nr 50(1)-2019, pp. 15-36. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4495.
  8. Szczechowicz B. 2018. Experience as a Subject of Market Exchange – Theoretical and Methodological Reflections Based on Sports Tourism (in Polish: Doświadczenie jako przedmiot wymiany rynkowej - refleksje teoretyczne i metodologiczne na przykładzie turystyki sportowej). "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 4(976) (2018), pp. 7-21. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0401.
  9. Szczechowicz B., Stelmach P. 2017. The Evolution of Programs and Teaching Methods for Tourism and Leisure Economics: The University of Physical Education in Krakow. "Turyzm/Tourism", nr 27, zeszyt 2, pp. 105-112. https://doi.org/10.1515/tour-2017-0019.
  10. Szczechowicz B. 2017. Co-Creation of Tourism Product Value with Customers through Tour Operators and Travel Agents Using the Companies’ Websites (in Polish: Współtworzenie wartości produktu turystycznego z klientami przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z wykorzystaniem firmowych witryn WWW). "Folia Turistica", nr 42-2017, pp. 103-123. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4092
  11. Szczechowicz B. 2012. Use of the Concept of 'Product' to analyze the Relationships between Tourism and Physical Culture. "Turyzm/Tourism", nr 22, zeszyt 2, pp. 21-29.

IV. Editing issues of scientific journals

Co-editing of journal issues:

V. Other forms of publication

  1. Panasiuk A., Szczechowicz B. 2023. Report from the XII International Scientific Conference Tourism in Social Sciences. Management in the Hotel Industry in the Context of the COVID-19 Pandemic, Bukowina Tatrzańska, 17-18 October, 2022. „Folia Turistica”, nr 60-2023, s. 221-225. DOI: 10.5604/01.3001.0053.7489.
  2. Szczechowicz B. 2020. Review of the book by Adam E. Szczepanowski entitled "Economics of cultural tourism". In Polish: Recenzja książki Adama E. Szczepanowskiego pt. "Ekonomika turystyki kulturowej" (Difin S.A., Warszawa 2015, 305 ss., ISBN 978-83-7930-900-9), "Turystyka Kulturowa", Vol. 1 (2020): Ekonomia turystyki kulturowej, s. 130-138.
  3. Korbiel K., Szczechowicz B. 2018. Report from 10th Conference Entitled „Tourism Marketing” (Międzyzdroje, 28-29.05.2018) In Polish: Sprawozdanie z X Konferencji Naukowej pt. „Marketing turystyczny” (Międzyzdroje, 28-29.05.2018 r.). "Folia Turistica", nr 47-2018, s. 159-162.
  4. Szczechowicz B. 2017. Memories of Jan Szumilak (1941-2017). In Polish: Wspomnienie o Profesorze Janie Szumilaku (1941-2017). "Folia Turistica", nr 45-2017, s. 163-171.
  5. Dąbrowski P., Szczechowicz B. 2015. “Phenomenon of Student Guiding” – the III Symposium on the Tourism of Academic Youth (Report). In Polish: Fenomen przewodnictwa studenckiego – III Sympozjum na temat turystyki młodzieży akademickiej (sprawozdanie). "Folia Turistica", nr 36-2015, s. 197-200.
  6. Sustainable Tourism in the Montane Protected Areas Building Partnership between NGOs’ and Managers of Protected Areas. Seminar Report. Dąbrowski P., Dąbrowska A., Szczechowicz B. (eds.). III International Seminar on Mountain Tourism, Sucha Beskidzka 25th - 28th October 2007. Publisher: Eko-Tourist sp. z o.o., Krakow, Poland 2007, pp. 60.
  7. Szczechowicz B. 2005. II International Seminar on Mountain Tourism "Mountain Huts - challenges for tourists and nature?". "Wierchy", nr 71, rocznik 2005, s. 187.

 

THE FUNCTION OF AN ASSISTANT SUPERVISOR OF A DOCTORAL THESIS

  1. Dissertation entitled The role and importance of social media in promoting physical culture (in Polish: Rola i znaczenie mediów społecznościowych w promowaniu kultury fizycznej); author: mgr Grzegorz Kromka; supervisor: dr hab. Wiesław Alejziak, prof. AWF; assistant supervisor: dr Bartosz Szczechowicz. Reviewers: dr hab. Jadwiga Berbeka, prof. UEK & dr hab. Rajmund Tomik, prof. AWF. Kraków, 2022.

 

ACADEMIC TRAINEESHIP

  1. Academic traineeship at the Academy of Physical Education in Katowice (Faculty of Physical Education, Department of Health-Related Physical Activity and Tourism), 01.03-31.05.2023 r.
Wydział Turystyki i Rekreacji AKF w Krakowie; webmaster: strony-www[at]awf.krakow.pl  login